De expositie
Een grote groene tractor tuft het erf op: Stalles is geopend! Stalles is een samenwerking tussen filmtheater 'tHoogt en boerderij Rood|Noot. Een maand lang kunnen bezoekers hier elk weekend de kunstmanifestatie beleven en bewonderen. De simpele houten tafels en stoelen, een provisorisch ingerichte bar en de gemoedelijke sfeer geven de opening van Stalles een huiselijke gevoel. De band Seeds of Dub speelt vrolijke opzwepende muziek die goed past op deze plek en bij de opening van het festival.
Na de openingsspeech is er tijd om over het stadserf te struinen. In een oude bedstee ontdekken we een filminstallatie van Kostana Banovic over rituelen en volkscultuur. Pas geboren lammetjes staan tussen schilderijen en korte films van Doro Krol. Thijs van Vuure daagt de bezoeker uit zich te ‘vervogelen’. Boots in het levensgrote vogelhuis het vertraagde gezang van jouw favoriete vogel na en buiten het huisje klinkt een heus duet wanneer de opname versneld wordt afgespeeld. De interactieve installatie werkt niet alleen op de lachspieren, maar zet tegelijkertijd aan het denken over de ‘natuur’ in de stad. Bijna als vanzelfsprekend hangt het vogelhuisje in de stadse tuinen en op balkons. Biedt de stad voor de vogel te weinig bomen om zich te kunnen nestelen? Of maken wij graag achter ons huis ons eigen stukje ‘natuur’? Met mooie bloemen, een net gazon en gezellige vogeltjes.
Na de openingsspeech is er tijd om over het stadserf te struinen. In een oude bedstee ontdekken we een filminstallatie van Kostana Banovic over rituelen en volkscultuur. Pas geboren lammetjes staan tussen schilderijen en korte films van Doro Krol. Thijs van Vuure daagt de bezoeker uit zich te ‘vervogelen’. Boots in het levensgrote vogelhuis het vertraagde gezang van jouw favoriete vogel na en buiten het huisje klinkt een heus duet wanneer de opname versneld wordt afgespeeld. De interactieve installatie werkt niet alleen op de lachspieren, maar zet tegelijkertijd aan het denken over de ‘natuur’ in de stad. Bijna als vanzelfsprekend hangt het vogelhuisje in de stadse tuinen en op balkons. Biedt de stad voor de vogel te weinig bomen om zich te kunnen nestelen? Of maken wij graag achter ons huis ons eigen stukje ‘natuur’? Met mooie bloemen, een net gazon en gezellige vogeltjes.
De rust van het platteland
Te midden van het voortsnellende moderne leven vormt de boerderij een unieke plek waar de tijd stil lijkt te staan. Hier moet je de snelheid van het dagelijkse leven loslaten en je mee laten voeren met de kalmte van het platteland. De kop boerengroentesoep met snee boerenbrood is misschien niet een stevige plattelandsmaaltijd, maar wel erg lekker. En ook de ambachtelijke appeltaart met slagroom mag op deze plek natuurlijk niet ontbreken.
De filmavond in de paardenstal
De oude paardenstal is voor het avondprogramma ingericht als bioscoop. Op de bankjes voor het scherm liggen dikke paardendekens die dankbaar worden omgeslagen tegen de avondkou. Filmtheater ’t Hoogt heeft een filmprogramma voor de zaterdagavonden samengesteld en de vrijdagavonden staan in het teken van de kunstenaars. Vanavond toont Kostana Banovic filmfragmenten over het veranderende boerenleven in Oost-Europa. Rituelen vormen een belangrijk element in haar werk. Uit het gesprek met curator Hilde de Bruijn over dit onderwerp en haar achtergrond, blijkt dat Banovic op zoek is naar de functie van rituelen en biedt hiermee een ander perspectief op onze Westerse manier van plattelandsbeleving. Banovic toont bijzondere, intrigerende en ontroerende filmfragmenten.
Na de performance van dichter, schrijver en bluesgitarist Erik Harteveld komt er een einde aan de eerste avond van het festival. De kop is eraf. Nieuwsgierigheid naar wat volgende weekenden zullen brengen is absoluut aangewakkerd.
© Lucy, 21 april 2011. Tekst en foto’s: Joranne van der Marel.
Na de performance van dichter, schrijver en bluesgitarist Erik Harteveld komt er een einde aan de eerste avond van het festival. De kop is eraf. Nieuwsgierigheid naar wat volgende weekenden zullen brengen is absoluut aangewakkerd.
© Lucy, 21 april 2011. Tekst en foto’s: Joranne van der Marel.