De sculptuur - een weegschaal met aan de ene kant een model van een sculptuur en aan de andere kant een zak met verf - is een onderdeel van het project COHAB: an assembly of spare parts van de Turkse kunstenaar Can Altay. De opmerking van de buurman slaat een mooie brug tussen het werk van Altay en hetgeen hij voor Casco onderzoekt namelijk, ‘hoe functioneert sculptuur in de openbare ruimte en hoe leven we ermee samen?’
Voor het project richt Altay zich op twee sculpturen in Utrecht die hij gebruikt als testcase en vergelijkt met andere projecten in de openbare ruimte in Utrecht en daarbuiten. Hij onderzoekt de stedelijke structuur en kijkt hoe de sculpturen functioneren als plekken ‘waar meningen, stemmen en initiatieven samenkomen’. Het werk vormt een raakvlak tussen gemeentelijke concepten en de daadwerkelijke functie van een sculptuur in de openbare ruimte. Hij maakt hiervoor gebruik van materiaal uit het gemeentelijk archief en ‘minder harde bronnen’ als verhalen en mythes.
Voor het project richt Altay zich op twee sculpturen in Utrecht die hij gebruikt als testcase en vergelijkt met andere projecten in de openbare ruimte in Utrecht en daarbuiten. Hij onderzoekt de stedelijke structuur en kijkt hoe de sculpturen functioneren als plekken ‘waar meningen, stemmen en initiatieven samenkomen’. Het werk vormt een raakvlak tussen gemeentelijke concepten en de daadwerkelijke functie van een sculptuur in de openbare ruimte. Hij maakt hiervoor gebruik van materiaal uit het gemeentelijk archief en ‘minder harde bronnen’ als verhalen en mythes.
Onderzoek
De Utrechtse sculpturen die hij als voorbeeld gebruikt zijn de voormalige Tenttoren in de Utrechtse wijk Lunetten en de sculptuur Thinker on a Rock van de kunstenaar Barry Flanagan die te vinden is op het Neude. Rondom beide sculpturen onstond veel discussie en de Tenttoren werdt in de jaren tachtig zelfs vervangen door The Temple of Boom - oftewel ‘de champignon’- van Rob Birza.
Altay onderzoekt de verhalen rondom deze sculpturen en zet ze af tegen andere sculpturen in de openbare ruimte. Zijn onderzoek is helder en interessant. Het is geen dichtgetikt archiefonderzoek, maar ook geen vrijblijvend giswerk. Door de open benadering is het erg prettig om je erin te verdiepen. Het is een lastige opgave om onderzoek binnen een visuele context van een tentoonstellingsruimte te presenteren, maar Altay maakt het heel toegankelijk. Bovendien helpt het erg dat er bij Casco meteen iemand op je af stapt om meer over het project te vertellen.
Altay onderzoekt de verhalen rondom deze sculpturen en zet ze af tegen andere sculpturen in de openbare ruimte. Zijn onderzoek is helder en interessant. Het is geen dichtgetikt archiefonderzoek, maar ook geen vrijblijvend giswerk. Door de open benadering is het erg prettig om je erin te verdiepen. Het is een lastige opgave om onderzoek binnen een visuele context van een tentoonstellingsruimte te presenteren, maar Altay maakt het heel toegankelijk. Bovendien helpt het erg dat er bij Casco meteen iemand op je af stapt om meer over het project te vertellen.
Balletje trappen
Het project omvat niet alleen een onderzoek gepresenteerd in de tentoonstellingsruimte van Casco. Bij de opening van het project vond er een discussie plaats met als uitgangspunt de film Sonsbeek buiten de Perken van de Belgische filmmaker Jef Cornelis. Het tweede event dat zal plaatshebben rondom het COHAB project, vindt plaats op 25 juni. Hierin zal de discussie van de opening worden voortgezet. Tenslotte wordt er in september een ‘rouge game’ georganiseerd. Hierin worden deelnemers uitgedaagd om drie spellen - basketbal, voetbal en volleybal - te spelen, op een veld dat de drie spellen doet overlappen. Deelnemers en toeschouwers worden uitgedaagd na te denken over regelgeving, territorium en begrenzing. De game is een samenwerkingsproject tussen Can Altay, Sophie Warren en Jonathan Mosley en belooft een interessante uitkomst. Een goed idee om de geïnteresseerde buurman in ieder geval uit te nodigen een balletje mee te trappen.
(c) Lucy 10 juni 2011, Tekst: Nikkie Herberigs. Foto's: Emilio Moreno
Can Altay, COHAB: an assembly of spare parts
Casco—Office for Art Design and Theory, 22 May – 10 Jul 2011(c) Lucy 10 juni 2011, Tekst: Nikkie Herberigs. Foto's: Emilio Moreno