Een droom van een been

Henk Visch bij KAdE

Sinds 1 december staat voor de ingang van Kunsthal KAdE in Amersfoort een welgevormd been.  Als een droombeeld lijkt het in de realiteit van de winterse nattigheid op de stoep geland.
1112 kade been henk visch ligg
De bovenkant  van de dij is plat afgesneden. De voet staat richting entree en het been lijkt aanstalten te maken naar binnen te lopen. Zes meter hoog, mengt het zich toch wonderwel met de omgeving. De mensen die er langs lopen lijken het niet eens op te merken. 

Nog een keer

Beeldend kunstenaar Henk Visch (Eindhoven, 1950) maakte in de loop der jaren al meerdere versies van deze sculptuur, heel toepasselijk steeds getiteld Noch Einmal. De eerste, een goudkleurige van 101 cm hoog, gaf hij als bijschrift unlimited edition, 1990 -. Het grote exemplaar in groengrijs gepatineerd brons dat voor KAdE staat, maakte Visch dit jaar in opdracht van Ymere. Het is bestemd voor een Haarlemse woonwijk, maar tot 6 mei staat het in Amersfoort, als een voorproefje en uithangbord bij de solotentoonstelling van Visch die eind januari in KAdE start. 
1112 kade henk visch alles
Alles van buiten, hout, stof, 2002

Metaforen

In Nederland is niet eerder zo’n grote overzichtstentoonstelling met werk van Henk Visch te zien geweest. Visch begon als graficus en tekenaar, maar houdt zich sinds 1981 ook intensief bezig met beeldhouwkunst. Curator Robbert Roos van KAdE acht hem een van de meer interessante beeldhouwers van Nederland en vond het hoog tijd voor een museale tentoonstelling van zijn oeuvre. 
 
Het werk en materiaalgebruik van Visch zijn heel divers. Ranke open werken bestaan naast beelden die uit steen gehouwen lijken; kwetsbare mensfiguren met ontroerende ronde vormen tegenover hoekige constructies in aluminium. Sommige van zijn sculpturen zijn als tekeningen in de ruimte. Door beeld met taal te combineren versterkt Visch de metaforische kwaliteit van zijn werken. Ze prikkelen de fantasie en roepen een stroom van associaties op. De beschouwer mag zijn eigen gedachten ontwikkelen en betekenis geven aan wat hij ziet.
1112 Kade Henk Visch groep
De onbeweeglijken, brons, 2000

Wisselwerking

Om een heldere expositie te creëren concentreert Visch zich in KAdE volledig op zijn sculpturale werken. Hij koos daarbij niet voor een retrospectief met een coherent en chronologisch overzicht van zijn hele oeuvre, maar selecteerde zo’n 40 sculpturen. Voor Visch zijn de zintuiglijke en ruimtelijke ervaring essentieel. Uitgangspunt voor zijn keuze is daarom de wijze waarop een samenspel ontstaat tussen werken onderling en tussen de sculpturen en de ruimtes van KAdE. Hij werkt bijvoorbeeld met tegenstellingen in volumes en materialen (zoals hout, polyester, doek of aluminium).
 
Robbert Roos vroeg Henk Visch ook een beeld voor de buitenruimte van KAdE. Hij was blij met de keuze voor Noch Einmal omdat Visch in 1992 de kleinere versie van 101 cm exposeerde bij zijn deelname aan Dokumenta IX in Kassel. 
Voor wie goed kijkt is in de vorm van de sculptuur het silhouet van de buste van de oud-Egyptsiche koningin Nefertiti te herkennen. 

(c) 23-12-2011. Tekst: Celesta Lente
1112 kade henk visch asleep
The artist asleep, aluminium, 2011

Henk Visch in KAdE

Henk Visch
solotentoonstelling,
28 januari t/m 6 mei 2012
Kunsthal KaDE, Smallepad 3
Amersfoort
 
 
www.kunsthalkade.nl

www.henkvisch.nl