Landhuis Oud Amelisweerd weer open

Class of 2021: Mode met een boodschap

Wat heerlijk om Landhuis Oud Amelisweerd (voorheen Museum Oud Amelisweerd) weer in te kunnen. De combinatie van de geschiedenis, de architectuur, bijzonder behang en kunst maakt het een genot om er rond te lopen. ‘Het huis is van iedereen’, zegt Lotte Walrave, directeur van Landhuis Oud Amelisweerd. En daarmee is meteen de toon gezet; van het beoogde programma én de eerste tentoonstelling: divers, inclusief en voor ieder wat wils.

Femke Stoop

Het huis en zijn gasten

Het Landhuis heeft na enige tijd dicht te zijn geweest een nieuwe eigenaar: erfpachter Stadsherstel Utrecht, die onder meer ook eigenaar is van Gasthuis Leeuwenbergh, de Zeven Steegjes en Molenerf De Ster. Het Landhuis moet een nieuw podium worden voor exposities op het gebied van hedendaagse kunst, wetenschap en geschiedenis. Daarbij wordt samenwerking gezocht met verschillende Utrechtse instellingen die mede vorm gaan geven aan het programma.

Zo zal vanaf 2022 het Centraal Museum twee keer per jaar een solo expositie organiseren in het huis, met gerenommeerde Nederlandse kunstenaars die hun sporen hebben verdiend in binnen- en buitenland. Ook Kunstuitleen Utrecht is binnenkort gast van het Landhuis. Van donderdag 16 september tot en met zondag 10 oktober 2021 kun je de tentoonstelling Pannenkoek én Appeltaart?! bezoeken met onder andere werk van kunstenaars die een band hebben met het landgoed, zoals Armando, Erwin Olaf en Charles Donker.

Celine van Oijen

Class of 2021

De Class of 2021 van HKU Fashion Design had de eer het Landhuis op 19 augustus te openen met de eerste tentoonstelling. Nog tot en met 12 september kun je het werk van de alumni gaan bekijken. Werk dat gemaakt werd op hun eigen kamers tijdens de lockdown is nu te zien in de kamers van Landhuis Oud Amelisweerd. Een klein verslag:

Wat meteen opvalt aan de tentoonstelling zijn de actuele thema’s die als inspiratie dienen. Zo wordt er door meerdere alumni gereageerd op de fast fashion industrie en wordt nagedacht over duurzaamheid. Ook komen issues als gender en afkomst aanbod. En de invloed van het ‘corona-jaar’ krijgt een plek, zoals bij Celine van Oijen, die met haar kleding een verlangen uitbeeldt naar familievakanties in Italië. Met het gevoel van geen kant op te kunnen, onderzocht ze kledingstijlen die juist een vrij gevoel geven en makkelijk zitten. Die vrijheid is ook terug te zien in de hybride stijl in vorm en kleur, die het mannelijke en vrouwelijke met elkaar laat versmelten.

Tjerre Lucas Bijker

m/v/x

Iets verderop in de tentoonstelling is een werk te zien van Tjerre Lucas Bijker die middels performance de relatie tussen gender en kleding onderzoekt. Er speelt een video met daarop een persoon, waarvan de kleding wordt verknipt en herschikt. Een boeiend beeld om naar te kijken en het roept meteen vragen op over de stereotype manier waarop we kleding indelen.

Kaatje van Wijk

Slow fashion

De duurzaamheidsvraagstukken komen ruim aan bod. Zo is er het conceptuele werk RE-EMPOWERMENT van Kaatje van Wijk, die met bestaande kledingstukken nieuwe manieren van dragen voorstelt. Een blouse die deels als mouw en deels als broekspijp fungeert. Een broek die een sjaal wordt. Van Wijk geeft hiermee een verfrissende blik op de kledingstukken in je kast of uit de kringloopwinkel.

Isabela Verhagen

Protest

Isabela Verhagen pakt het anders aan: zij organiseert een protest van fashion-robots, gemaakt van herbruikbaar Meccano en zelf geweven en geverfde stoffen die met elkaar de uitdagingen van onze tijd uitbeelden: smeltende gletsjers, droge gronden, wit wordend koraal, bosbranden….. Het komt allemaal heel dichtbij en het toont de noodzaak van nieuwe manieren van vormgeven van de fashion industrie; en de gehele consumptiemaatschappij.

Marije Dijkstra

Van Nederlandse bodem

Marije Dijkstra richt zich vooral op de materialen: textiel en verf. In haar autonome en abstracte werken experimenteert zij met natuurlijke verven gemaakt van klei. Een oer-Hollands materiaal waarvan Dijkstra de mogelijkheden onderzoekt.

Nadia El Barnoussi

Versmelting van culturen

Ook thema’s als racisme en discriminatie krijgen een plek in de tentoonstelling. In de kleding van Nadia El Barnoussi zijn Noord-Afrikaanse en Nederlandse invloeden terug te vinden. Deze versmelting van culturen is ook terug te vinden op een ansichtkaart die bij het werk ligt, er staat op: ‘Liefs, geboren met olijfolie in mijn aderen en kaas in mijn hart.’ Een zin om blij van te worden, want het voelt verbroederend en luchtig, maar ook heel serieus.

Ellen Liu

Bezoek

Ben je nieuwsgierig geworden naar de tentoonstelling?
Nog tot en met zondag 12 september kun je Class of 2021 bezoeken.

Adres: Koningslaan 9, 3981 HD, Bunnik

Open: do t/m zo 10:00 - 17:00 uur

Website: Landhuis Oud Amelisweerd

Meer informatie: Alumni

Nienke Sterkenburg