Ga direct naar inhoud

Open Call Amersfoort 2019. Een belofte

··········

woensdag 14 november, 10.00 uur
Amersfoort, zonnig/herfst/ 5º

Reebok

tekening: Florens Kool

And the winner is...

De Lieve Vrouw is nog niet open. Ik sta op een leeg plein. Hoewel leeg.. Er zijn geen mensen maar wel veel stoelen op de terrassen van het plein. Een jongeman bij het naastgelegen café loopt met een stapeltje schapenvachten voorbij, opdat de mensen die later het terras bezoeken het niet te koud zullen hebben. We zeggen hallo. Ik kijk om me heen en wacht. Een lange dag ligt voor me, alles is nog mogelijk.
Ik wacht op de winnaars van de open call 2019, een oproep van Gemeente Amersfoort voor een bijzonder initiatief op gebied van beeldende kunst. Dit jaar waren er dertien inzendingen, een commissie selecteerde daaruit de beste en vervolgens een winnaar. Zij ontvangen een budget om hun plan te realiseren. Dit jaar zijn de winnaars Jacob Dijker (1994), filmmaker, in 2016 met lof afgestudeerd aan de HKU in regie en film, en Róman Kienjet, masterstudent Kunstgeschiedenis aan de UU en curator van verschillende initiatieven in Amersfoort.

Jacob Dijker en Róman Kienjet wonnen de open call met het idee voor een film. Een korte speelfilm die zich afspeelt in Amersfoort, met makers uit Amersfoort, Amersfoort als decor en een centrale rol voor een kunstwerk in Amersfoort. Dijker en Kienjet weten pas sinds kort dat ze hebben gewonnen. Het echte werk moet nog beginnen, maar het scenario staat al op papier. Dijker schreef een verhaal dat een nieuwe legende kan worden voor Amersfoort, iets dat mensen bindt. Ook in het maakproces speelt dat een rol. Wat ze voor ogen hebben is een estafette achtige manier van werken met verschillende disciplines en kunstenaars, die resulteert in een korte speelfilm. Zelf nemen ze de leiding in dit proces. Dijker in artistieke zin, hij schreef het scenario en heeft de supervisie over de inhoud. En Kienjet in de productie. Ze gaan samenwerken met kunstenaars, vormgevers, sound designers, set ontwerpers, acteurs, kostuumdesigners etc..

Kienjet ziet film als een ideale mix van disciplines en een goed platform om werk ten toon te stellen. Binnen het maakproces van de film krijgt iedere betrokkene de ruimte om zijn eigen vak uit te oefenen; daarbij elkaar inspirerend en evaluerend tijdens het proces. Zo hebben Dijker en Kienjet bijvoorbeeld Florens Kool als kunstenaar betrokken bij de film. Kool zal daarna weer moeten samenwerken met iemand die zijn werk omvormt tot een 3D animatie en zo wordt het concept van de film steeds doorgegeven. Voor de techniek werkt Jacob Dijker met voor hem vertrouwde mensen samen, de rest krijgt vorm binnen de kunstwereld van Amersfoort. Dat maakt Reebok, zoals de film gaat heten, tot een uniek en bijzonder interdisciplinair project waarin verschillende werelden samen komen. Nu nog niet meer dan een concept. Letters op papier. Als lege stoelen op een terras die weldra gevuld worden. Een belofte.


wordt vervolgd......

© LUCY 22-11-2019. Tekst: Marjolein Sponselee