Reebok blog: Georgios Rietveld, cameraman

LUCY volgt de makers van de film Reebok in het lange traject van eerste scenario (december 2018) naar de première over enkele weken. Een groep jonge professionals uit verschillende disciplines. Deel 9: in gesprek met Georgios Rietveld, cameraman van Reebok.

Reebok Georgios Rietveld en Jacob Dijker
Georgios Rietveld en Jacob Dijker

Samenwerken

De draaidagen van Reebok zijn alweer dik een half jaar geleden en de premiere moet nog komen. Voel je je als cameraman dan nog wel betrokken bij de film?
‘Ja toch wel. Vaak zie ik tussendoor wel enkele edits van de film en aan het eind van het proces ben ik bij de color grading betrokken. Maar bij het editen zelf is de cameraman er niet bij. En misschien is dat maar goed ook.’

In een van de vorige blogs schreef ik over het proces van editen. Daarbij zag ik af dat er soms flink in de shots gesneden wordt. Is dat vervelend voor een cameraman?
‘Nee, niet echt. Tijdens de edit wordt er naar het geheel gekeken en dat is toch weer een andere fase dan op de set wanneer je aan het filmen bent. De edit is altijd een verrassing. Je filmt niet chronologische en pas in de edit zie je echt wat je als team gemaakt hebt. Bovendien stuurt Jacob soms ook tussendoor dingen en vraagt dan feedback.’
Regisseur Jacob Dijker en cameraman Georgios Rietveld kennen elkaar van de opleiding aan de HKU en werken al sinds het 2e jaar regelmatig samen. Ze hebben samen een reeks commercials gemaakt voor de Media Markt, maar werken ook aan eigen producties.

Reebok Georgios Rietveld

Hoe werk jij samen met de regisseur, waar begint het proces voor jou?
‘Het begint bij een scenario dat ik krijg toegestuurd. Dat ga ik lezen en ik maak er aantekeningen bij en soms ook schetsjes. Daarna volgen veel gesprekken met de regisseur.
Met Jacob heb ik veel gesproken over de sfeer en stijl. Samen hebben we inspiratie gehaald uit zowel de fotografie als film. Voor Reebok hebben we gekozen voor een statische cameravoering. Veel scènes zijn gedraaid vanaf het statief, maar dit wisselden we af met wat handheld shots. Kleine bewegingen in de cameravoering richting het personage zorgen voor een bepaald soort spanning. Hoe meer je vooraf hebt uitgedacht, hoe sneller en effectiever je kunt werken op de set.

Voor Reebok waren er wel wat beperkingen in budget en mankracht. Normaal zou je voor een film van die lengte idealiter 8 draaidagen nodig hebben, we deden het in vier. Dat betekent sneller werken, snellere keuzes maken. Sowieso is film een vak waarbij je flexibel moet zijn, je hebt altijd een plan b nodig en meestal ook nog een plan c. Ter plaatse op de set moet je vaak aanpassen aan de situatie van dat moment.’

Reebok - Georgios Rietveld - Madagaskar
filmstill Impact, Madagaskar
Reebok - Georgios Rietveld - Madagaskar
filmstill Impact, Madagaskar

Madagaskar

Georgios studeerde drie jaar geleden af aan de HKU en kijkt tevreden terug op wat hij tot nu toe heeft gedaan. Het beste advies dat hij kreeg was: Veel uren maken en projecten kiezen waar je iets bij voelt. Het werd een mix van commercieel en documentair werk. Dat zijn twee heel verschillende werelden maar juist die afwisseling is leuk, en het einddoel en het proces zijn steeds hetzelfde: zo perfect mogelijk. ‘Bij het filmen voor een commercial ben je soms met een groot team drie dagen op locatie aan het werk voor 30 seconden film. En er is veel voorbereiding en nabewerking. Bij een documentaire is het meestal een langere periode met een heel klein team. Een creatiever proces dat meer gaandeweg vorm krijgt.’

Het allermooist vindt hij om voor een documentaire een maand in het buitenland te filmen. Niet alleen vanwege het filmen: ‘Je leert een land dan zo anders kennen dan op vakantie.’ Zo was hij een jaar geleden in Madagaskar, een van de armste landen ter wereld. Met een team van drie maakten ze de documentaire Impact, over een Nederlander, Junte Wasmann. Hij verhuisde naar Madagaskar en zette daar sociale ondernemingen op die het land vooruit helpen. Een van zijn projecten is het verhuren van betaalbare solarlampen aan de lokale inwoners. Zo kunnen zij hun schadelijke ongezonde olielampen vervangen.

Dat het iets met film en media moest worden wist Georgios wel, de keuze voor camera kwam pas op de HKU. ‘Het is een vak dat je wel echt ook in de praktijk moet leren. En dat gaat lang door. Je blijft je ontwikkelen. Film is sowieso een lang proces. In een interview las ik laatst dat de regisseur van The Irishmen zei: “Als je niet in huilen uitbarst na de 1e edit klopt er iets niet.” Dus kennelijk blijven die twijfels altijd in het creatieve proces.’

Reebok - Georgios Rietveld
Jacob Dijker en Georgios Rietveld bij de opnamen van Reebok

Groot scherm

Het mooie van film is de samenwerking, vindt Georgios, hij maakt ook geen autonoom werk. ‘Op de set is iedereen onmisbaar. Je hebt elkaar echt nodig. Door de wisselende projecten is geen draaidag hetzelfde. Ook elke regisseur is weer anders, met Jacob is er veel overleg over de inhoud en het karakter van een personage, anderen focussen weer meer op de vorm en het beeld. Je moet echt flexibel zijn in dit vak.’ Een vaste stijl heeft hij dan ook niet. ‘Het gaat er juist om dat je bij elk project opnieuw kijkt wat passend is.’ Sinds hij stage liep bij Maarten Corbijn werken ze regelmatig samen en ook daar leert hij veel van. ‘Een fotograaf is eigenlijk altijd bezig met licht. Veel van de keuzes voor een plek of locatie hangen bij een fotograaf af van het licht. Ik merk dat ik die ervaring ook op de set weer gebruik.’ Er valt kortom nog genoeg te ontdekken in de filmwereld en het blijkt een goede keuze: ’Het voelt nooit als werk. Ik geniet elke dag, zelfs als ik op zondagochtend ergens om 6 uur moet opbouwen.’

Maar hét ultieme moment is natuurlijk toch als je de film op groot scherm terug ziet in de bioscoop. ‘Die bioscoopervaring hoort wel echt bij film, dat is niet te evenaren op een klein beeldscherm.’

website Georgios: www.rtvld.film

© LUCY, 17-2-2020. tekst: Marjolein Sponselee

Reebok blog

Lees ook de vorige aflevering, over setfotograaf Sylvie van Wijk