Reebok blog: composer Wouter van den Boogaard

LUCY volgt de makers van de film Reebok in het lange traject van eerste scenario (december 2018) naar de première over enkele weken. Een groep jonge professionals uit verschillende disciplines. Deel 10: music composer Wouter van den Boogaard.

Reebok - Wouter van den Boogaard

studio


Oss, 18 februari 2020
Een smalle straat in een woonwijk met gratis parkeren. Iemand die thuis werkt denk ik terwijl ik aanbel. Bijna waar.. in de tuin blijkt Wouter van den Boogaard een professionele geluidsstudio te hebben. Twee zelfs. En een kantine.

Wouter van den Boogaard dus, music composer voor Reebok. Hij studeerde muziektechnologie aan de HKU, muziek voor media, of: muziek voor geld zegt hij grappend. Maar dat bleek uiteindelijk niet helemaal waar. Van de 50 afgestudeerden uit zijn jaar schat hij dat er 10 full time in de muziek werken, de overigen part time of niet als composer. Twee reizen als dj de hele wereld over. Van Team Reebok kent hij Jacob Dijker, Georgios Rietveld en Ilia ten Böhmer van de opleiding en met alledrie werkte hij vaker samen.

Reebok - geluidsstudio Major Fifth

Ongrijpbaar geluid

De film is op slot, de edit staat vast. En met die versie gaat Wouter aan het werk. Met commerciële projecten gaat het soms andersom: dan maakt hij eerst de muziek en wordt de edit daar op afgestemd. Bij film werkt dat minder. Maar het is ook voor elke componist anders. Bij de edit van Reebok zat al muziek, referentietracks van wat Jacob ongeveer wil. Op basis daarvan gaan ze het gesprek aan, waarom deze muziek, wat is er goed aan en wat doet het voor de film. “Door op maat te componeren kom je dichter bij de film dan met bestaande muziek. Jacob had veel vocal-achtige korte sounds in de film en muziek van Bobby McFerrin. Na het zien van de edit met muziek hebben we veel gesproken over de film en de sfeer die het moet hebben. Reebok zit vol met referenties naar de natuur. In vrijwel alle scenes zitten planten en die gedachte zit ook in de karakters. Zij maken iets mee waardoor ze terug naar een oergevoel willen.” “In de muziek zoek ik naar de combinatie van abstract een natuurlijk. Jacob had al fragmenten met strijkers en stemmen eronder gezet, met die informatie ga ik aan de slag. Ik begin met losse emoties. Bijvoorbeeld hoopvol, drama. Daar zoek ik de juiste geluiden bij en daar componeer ik dan een thema mee. Daarna ga ik het per scène uitwerken. In totaal komen er denk ik vier composities in de film. De sfeer is een mix van abstract, natuurlijk en organisch. Verschillende dingen dragen bij aan die sfeer. Zo is er een subtiel galmpje en een links-rechts sound effect dat iets ongrijpbaars toevoegt. En om dezelfde reden kies ik bewust niet voor een 4/4 compositie maar voor 5/4.”

Reebok - webite Wouter van den Boogaard

Creatief ondernemer

Bijna vijf jaar na het afstuderen is zijn eigen bedrijf, begonnen aan een bureau op de studentenkamer, een succes. Er lopen continu zo’n 10 projecten tegelijk. “Eigenlijk net iets teveel, het punt waarop je je afvraagt of je iemand in dienst moet nemen.” Hij werkt veel samen met Justin, allebei als zzp, die ook een studio op het terrein heeft. Hoe lang een project loopt wisselt, en is ook afhankelijk van de vraag. “Voor een commercial van 30 seconden kan de compositie in een dag klaar zijn. Maar soms ben je een week bezig omdat er ook een versie van 60 seconden moet komen, en een van 15 en liefst in verschillende opties.”

Het ondernemerschap is wel iets dat je moet leren. Op de HKU was daar weinig aandacht voor vindt Wouter. “Op de open dag hoorde ik dat vrijwel iedereen werkt in de muziek, maar er wordt dan niet bij verteld dat het slechts 1 dag in de week is en ze een baan ernaast hebben. De nadruk ligt erg op creativiteit en mooie dingen maken. Mainstream en commerciële opdrachten krijgen weinig aandacht, terwijl je die wel nodig hebt als je ervan wilt leven. [...] Ik ben er altijd 100% voor gegaan.” Even leek een bijbaan onvermijdelijk. "Toen ben ik een dag lang potentiële klanten gaan bellen. Niet het leukste onderdeel van ondernemen, maar zeker in het begin noodzakelijk. Net als reclame maken voor jezelf en je ervan bewust zijn dat iedereen die iets van je wil weten op social media zal kijken.” De eerste twee jaar was echt overleven, maar daarna ging het lopen. Het ging nog beter toen hij genomineerd was voor een Buma Award, dat leverde meer naamsbekendheid en contacten op. Vorig jaar won hij deze award zelfs, met de muziek voor de film In de zomer van Ilia ten Böhmer. Naast deze films werkt hij vooral aan commercials. Met heel veel plezier. En ook daarmee is hij voor een award genomineerd. Het klinkt veelbelovend. Wouter hoopt ooit uit te komen bij een langere speelfilm in de bioscoop en een commercial voor een grote internationale reclame van een automerk of parfum “omdat ze daar gewoon begrijpen dat elke sound belangrijk is”.

https://majorfifth.nl

© lucy 27-2-2020. teksten foto's Marjolein Sponselee

Reebok blog

Lees ook de vorige aflevering van Reebok over cameraman Georgios Rietveld.