Reebok blog: Róman Kienjet, producer

LUCY volgt de makers van de film Reebok in het lange traject van eerste scenario (december 2018) naar de première over enkele weken. Een groep jonge professionals uit verschillende disciplines. Deel 11: producer Róman Kienjet.

20 maart 2020. In een vrijwel lege trein reis ik naar Amersfoort. Ook op straat is het stil. Bij het beeld Reebok van Han Wezelaar ontmoet ik Róman Kienjet. Het bankje naast het beeld is precies lang genoeg voor anderhalve meter afstand en het weer staat ons toe er een uur te zitten.

Reebok blog film blue

Estafette

Reebok, de film is intussen zo goed als af. De première is binnen handbereik. Of was, tot het virus tussendoor kwam. Het gehoopte eind maart is al van de baan, wellicht lukt het eind mei. Het team legt de laatste hand aan de aftiteling, verder is eigenlijk alles rond. Bij het maken van de aftiteling viel weer op hoe kort de meeste medewerkers betrokken waren. De estaffette van kunstenaars die Róman en Jacob aan het begin van het project in gedachten hadden is daadwerkelijk zo gelopen. Sommigen waren er alleen bij het scouten van locaties, anderen alleen bij de opname, of alleen bij het mixen van geluid, of het maken van de animatie. Het hele traject duurde ook langer dan gebruikelijk bij een film van deze lengte. Omdat het voor velen de eerste keer was dat ze een film maakten, en omdat ze daarnaast druk zijn met andere opdrachten.

Reebok blog Róman Kienjet
Róman Kienjet

Ook Róman kreeg een nieuwe baan. Hij rondde zijn studie kunstgeschiedenis af met een scriptie over Walid Raad en ging aan de slag bij het Rijksmuseum. Sinds enkele maanden werkt hij als onderzoeker bij het Rijks en brengt daar een deel van de fotografiecollectie in kaart. Toeschrijvingen aan de juiste fotograaf, techniek en datum bepalen, en digitaliseren; een project waar het Rijksmuseum al in totaal zes jaar aan werkt. De komende weken op afstand, want de foto's verlaten het museum uiteraard niet. Het onderzoek gaat intussen gewoon door. Róman zag veel conservatoren stapels boeken inslaan om zich thuis te wijden aan onderzoek en essays. Zelf werkt hij aan een inventarisatiedocument om de techniek van een foto te bepalen, want dat is best lastig. Ondanks dat hij afgestudeerd is in moderne kunst voelt hij zich op z'n plek in het fotografieproject, dat immers toch een modern medium is. "En het Rijksmuseum is een prachtige plek om te werken. Het is een grote organisatie, waardoor een proces of besluit tijd kost, maar als iets lukt is het bereik groot. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan de 'kunst in quarantaine' account op instagram, waarbij mensen een kunstwerk nadoen. Dat begon in een appgroep waar enkele collega's inzaten. Toen het Rijks de pagina deelde weerd het enorm."

Reebok preview animatie

Op weg naar de première

Terug naar de film Reebok. Een veel kleinere organisatie waarbij toch bijna vijftig mensen betrokken waren. En hoe kort soms ook, elke bijdrage was even belangrijk. Zo was bijvoorbeeld fotograaf Bram Petreus alleen mee bij het zoeken naar locaties. Maar zijn foto's waren mede bepalend voor de sfeer van de film en hadden zelfs nog invloed op het script. De bijdrage van elk individu in het proces is zichtbaar. En dat was ook het idee waar Róman en Jacob mee begonnen (lees de proloog van dit blog hier): dat de film in feite een expositie met meerdere kunstenaars is, in de vorm van een estafette waarbij steeds iemand anders het woord neemt. Als producent waakte Róman over dat proces. Exposities maken had hij vaker gedaan, in het café van theater De Lieve Vrouw bijvoorbeeld en de groepstentoonstelling HOST in 2017 in lege spaceboxen, beide in Amersfoort. Film was iets nieuws. En zeker ook in deze vorm waarbij het concept van de film steeds wordt doorgegeven van regisseur naar acteurs, cameraman, set dresser, sound design enzovoort. "Dat is echt goed gelukt, iedereen kreeg de ruimte. Voor Jacob als regisseur was dat wennen, maar het is wel gelukt. Best bijzonder met een team dat elkaar grotendeels niet kent. Je ziet het ook terug in de foto's die Sylvie van Wijk op de set heeft gemaakt, we maken samen een film maar iedereen is ook met zijn eigen stukje bezig. Het zijn allemaal jonge professionals aan het begin van hun loopbaan, die allemaal redelijk succesvol zijn. Het meest spannend was de animatie. Dat was ook voor degenen die eerder al een film hadden gemaakt een totaal nieuw onderdeel. Heel lang was er een leeg stukje in de film, dat animator Bob Los pas op het eind invulde."
Hoe dat eruit ziet blijft nog even een verrassing. Net als het moment van de première.

© LUCY 31-3-2020 tekst Marjolein Sponselee

Reebok blog 10

Lees hier de vorige aflevering in het Reebok blog