De kunstcollectie op Vliegbasis Soesterberg is compleet

Festival De Basis, 14, 15, 21 en 22 september

··········
Jaar na jaar groeide de collectie kunstwerken op Vliegbasis Soesterberg gestaag door achter gesloten hekken. Afgelopen twee jaar waren de eerste werken kort te bezichtigen tijdens festiviteiten en rondleidingen op het terrein. Nu is voor het eerst de complete collectie te zien tijdens Festival De Basis. (Inter)nationaal gerenommeerde kunstenaars ontwikkelden nieuw werk gebaseerd op de bijzondere locatie en de geschiedenis van de vliegbasis. Shelters, bunkers en andere voormalige militaire locaties ondergingen wonderlijke transformaties en herbergen onder meer een flowerpower bloemenpracht in krijt, een choreografie van tanks, een tollend vliegtuig in 13 poorten en een levensgrote maquette waar je doorheen kunt wandelen. En er schijnt een gevaarte rond te dwalen over de landingsbanen: Secret Operation 610.
Secret Operation 610, Rietveld Landscape & Studio Frank Havermans (foto Michiel de Cleene)
Secret Operation 610, Rietveld Landscape en Studio Frank Havermans (foto Michiel de Cleene)

‘De glazen van mijn Ray-Ban zijn altijd champagnekleurig’

Begin juli was er al een klein voorproefje met de presentatie van de nieuwste twee nummers van de krant The Receptor. Roosje Klap en Kaleb de Groot stelden met hoofdredacteur Paul Kempers en Brigitte van der Sande en diverse auteurs vier kranten samen waarin flink geroerd wordt in de historie van de vliegbasis: de themanummers ‘The Secret’, ‘The Looooove Issue’, ‘The War Machine’ en ‘It’s Party Time’. Feiten en fictie buitelen over elkaar heen en prins Bernhard, die de vliegbasis volgens overlevering regelmatig frequenteerde, is nooit ver weg: “De glazen van mijn Ray-Ban zijn altijd champagnekleurig: ik houd van een optimistische benadering van de werkelijkheid”, zei Bernhard over de bril die zijn handelsmerk werd, aldus ‘societyreporter’ Paul Kempers in zijn artikel ‘Bubbelen met Benno’. De kranten bevatten niet alleen luchtige maar ook confronterende verhalen en zijn gratis te verkrijgen. Ze maken deel uit van de installatie van Klap en De Groot in de oude verkeerstoren waar de verhalen over Soesterberg gehoord, bekeken en gelezen kunnen worden. In het ‘penthouse’ van de toren kun je je op draaiende leunstoelen vergapen aan het uitzicht over het terrein.
Sanja Medic, Vrille (foto: Pieter Crucq)
Vrille, Sanja Medic, (foto: Pieter Crucq)
'making of' King's Gunpowder, Fernando Sanchéz Castillo (foto: Bonnita Postma)
'the making of' van King's Gunpowder, Fernando Sanchéz Castillo (foto: Bonnita Postma)

Wat is er nieuw?

Naast de verkeerstoren van Klap en De Groot en de eerder gerealiseerde kunstwerken van Erik Odijk, Laurence Aëgerter, Ali Kazma en Sanja Medic, zijn er nog vier nieuwe werken te zien. Fernando Sánchez Castillo verwierf recent al faam met zijn beeld van ‘Tank Man’ in Hoog Catharijne in de expositie Call of the Mall: voor de vliegbasis zocht hij de samenwerking met het leger en het Oorlogsmuseum Overloon en maakte een choreografie van tanks, getiteld King’s Gunpowder. Krijn de Koning en Anne Holtrop creëerden in het voormalige wachthuisje een levensgrote maquette van Vliegbasis Soesterberg: Model Former Soesterberg Air Base. In de controlbunker is The National Field Library van Henrik Hakånsson te vinden. Vanuit deze uitkijkpost kijk je over de landingsbaan van de vliegbasis. De post is gecombineerd met een uitgebreide bibliotheek, waar je meteen kunt opzoeken wat je ziet. En Secret Operation 610 is een immens object van Studio Rietveld Landscape & Studio Frank Havermans dat ronddwaalt over de landingsbanen. Een 10 ton wegend gevaarte dat tijdens het festival ook als onderzoekcentrum dient met ruimte voor zo’n 12 personen.
Erik Odijk e.a., Crown of Creation Prins Bernhard zet zijn bril op bij baby Beatrix, 1938
Erik Odijk e.a., detail van Crown of Creation (foto: Pieter Crucq) Prins Bernhard zet zijn bril op bij baby Beatrix, 1938 (uit The Receptor #4, fotograaf onbekend)
DE BASIS Double Life
Laurence Aëgerter, 32TFS Double Life (Foto: Stefanie Grätz)

Openstelling Vliegbasis in de toekomst

Vliegbasis Soesterberg gaat in de toekomst definitief open voor publiek (planning najaar 2014), waarbij de kunstwerken toegankelijk blijven. Naast het behoud van de kunst en het militaire erfgoed, wordt de vliegbasis in belangrijke mate een natuurgebied, beheerd door Het Utrechts Landschap. Aan de noordkant komt het nieuwe Nationaal Militair Museum met een museumkwartier en een informatiecentrum voor de Heuvelrug. De bestaande wandel- en fietspaden rondom de basis worden flink uitgebreid met paden over de basis. Ook vanuit het museumkwartier kunnen bezoekers straks het gebied verkennen.


(c) LUCY, 10-9-2013. Tekst: Marjo Vaessen

Reactie toevoegen

* verplichte velden.
U mag nog 255 karakters intypen

Deel dit artikel

  • Facebook

Festival De Basis
Vrede van Utrecht

Verkeerstoren (The Receptor) (foto Pieter Crucq)
vr. 13 september (opening)
Open op: za. 14, zo. 15, za. 21 en zo. 22 september 2013
Een toegangsbewijs voor Festival De Basis kost € 8,00. Kinderen tot en met 12 jaar hebben gratis toegang.

Meer informatie en ticketverkoop via website De Basis van Vrede van Utrecht >> 

Bereikbaarheid

Bekijk hier de plattegrond van het festivalterrein.

Met de auto:
De entree voor automobilisten bevindt zich bij de kruising van Van Weerden Poelmanweg / Verlengde Paltzerweg, Soest. Volg vanaf daar de gele "P" borden. Parkeren is gratis.
 
Met het OV:
Het dichtstbijzijnde treinstation is Den Dolder (op loopafstand). Het toegangspunt voor voetgangers/fietsers is bij de Hertenlaan (nabij N238).
 
Kom op de fiets!:
Vanaf het centrum van Utrecht is het ongeveer 40 minuten fietsen naar Vliegbasis Soesterberg, dus kom op de fiets!

Kunstcollectie De Basis

De oorspronkelijke opdrachtgevers Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR) en Centrum Beeldende Kunst Utrecht (CBKU) hebben het hele kunstproject voor Vliegbasis Soesterberg na hun opheffing eind 2012 overgedragen aan de Stichting Vrede van Utrecht. Na afloop van het festival maken de kunstwerken deel uit van Collectie De Basis.