Kunstenaars, wel ondernemend maar niet zichtbaar?


“De kunstenaar moet ondernemender worden” is een credo dat de laatste tijd veel draagvlak heeft. Lucy bezocht de Global Entrepreneurship Week in Maastricht om meer te weten te komen over succesvol ondernemen.

Cultuur was daar goed vertegenwoordigd met de sprekers Albert Verlinde (V & V entertainment) en Marjolein Theunissen (CultuurBewust.nl & shop CultuurBewust). Kerningrediënten voor ondernemerschap zijn, volgens deze sprekers, passie en doorzettingsvermogen. Een hoopvol gegeven want de gemiddelde kunstenaar bezit passie en doorzettingsvermogen.

Tijdens de toespraak van Annemarie van Gaal raakte Lucy meer en meer overtuigd van de ondernemerspotentie van de kunstenaar. Annemarie concludeerde het volgende over succes: om het te bereiken moet je over deze drie punten beschikken:

  • Geen hoofdkantoor hebben
  • Geen (vooropgezet) idee hebben van waar je mee bezig bent 
  • (Lichtelijk) gestoord zijn 

Fantastisch!

Ooit wel eens een kunstenaar ontmoet met een hoofdkantoor, een plan van aanpak en in de vorm van een prototype ‘normaal’ mens?

Lucy kent ze niet! Toch is maar een klein percentage van de kunstenaars ‘succesvol’ (in de zin van financieel rijkelijk bedeeld). Waarom toch?

Lucy denkt dat de kunstenaar zeker wel ondernemend is, en ook behoorlijk inspirerend in zijn aanpak en levenshouding, maar dat de zichtbaarheid hiervan vrij beperkt is. Dit omdat, in de gemiddelde beleving van de kunstenaar, marketing niet leuk is, geld niet belangrijk is en ondernemerschap uitbuiterij is!

Lucy vraagt zich af, zijn kunstenaars onzichtbare ondernemers?
1109 profielfoto astrid
#Lucyonderzoekt is 
verzonnen door Astrid Willems. Zij is de tekenaar 
en schrijfster van dit item. 
Meer weten over Astrid Willems? Bezoek haar website
www.astridwillems.nl