LUCY op reis: Manifesta tips

De 8ste editie van de kunstbiënnale Manifesta is nog tot en met 9 januari te zien in de Zuid-Spaanse kustregio Murcia. LUCY was er ook en koos een aantal favorieten…
1012 Manifesta Rigole 2
Jasper Rigole, Outnumbered, a brief history of imposture (2009)
1012 Manifesta Rigole 3

Jasper Rigole (Gent)

‘Outnumbered, a brief history of imposture’ (2009)
Centraal in deze audiovisuele installatie staat een gevonden panoramische schoolfoto uit 1936. De verteller zet de kinderen neer als roemruchte historische figuren en verhaalt over hun onderlinge banden. In werkelijkheid put de verteller uit een database met trefwoorden die onderlinge verbanden zoekt en daarmee historische feiten en perspectieven genereert die niet bestaan. Het blijkt bijvoorbeeld dat de Duitse filosoof Hegel (1770-1831) in de klas zat met Franse filosoof Georges Bataille (1897-1962). Zo ontstaat een quasi wetenschappelijke documentaire over de geschiedenis van de vervalsing.
1012 Manifesta Dahlberg 1
Kajsa Dahlberg, No unease can be noticed,

all are happy and friendly (2010)
1012 Manifesta Metahaven
Metahaven, Signal (Murcia) (2010)

Kajsa Dahlberg (Berlijn en Malmö)

‘No unease can be noticed, all are happy and friendly’ (2010)
Een collectie van 400 ansichtkaarten die de afgelopen honderd jaar zijn verstuurd van Jeruzalem naar Zweden. De kaarten zijn op inhoud gecategoriseerd en tentoongesteld. Als een nostalgische herinnering verhalen ze over uiteenlopende vriendschappen, familiaire relaties en gedachten over Jeruzalem.

Metahaven (Amsterdam)

‘Signal (Murcia)’ (2010)
De regio Murcia produceert veel fruitsoorten, die in de Europese supermarkten terechtkomen. ‘Signal’ bestaat uit een serie door Metahaven ontworpen stickers, die op dit fruit wordt geplakt tijdens de Manifesta. Het gelabelde fruit, met verwijzingen naar de economische en politieke situatie in Murcia, verspreidt zich via bestaande marktkanalen door Europa.
1012 Manifesta O'grady
Lorraine O’Grady, Miscegenated Family Album (1994)
1012 Manifesta Tsivopoulos
Stefanos Tsivopoulos, ‘Amnesialand’ (2010)

Lorraine O’Grady (New York)

‘Miscegenated Family Album’ (1994)
Een installatie waarin O’Grady familiefoto’s plaatst tegenover iconische beelden uit het oude Egypte. De tweeluiken vertonen opmerkelijke esthetische parallellen en koppelen persoonlijke verhalen aan historische gebeurtenissen.

Stefanos Tsivopoulos (Amsterdam en Athene)

‘Amnesialand’ (2010)
Een ‘documentary-fiction’ waarin onze ideeën over beeld en beeldvorming, herinnering en geschiedenis op de proef worden gesteld. De mijnindustrie in Murcia heeft een Marsachtig landschap nagelaten, inclusief giftige afvalbergen. Een rijk fotoarchief herinnert aan deze tijd. De film wisselt historisch fotomateriaal af met recentere filmbeelden. Tsivopoulos onderzoekt de relatie tussen realiteit en de representatie daarvan, en wat feiten van fictie onderscheidt, authenticiteit van het bedachte, enscenering van improvisatie. Hoe geschiedenis wordt gekleurd door het gebruik van hedendaagse technieken, referenties en persoonlijke interpretaties.
1012 Manifesta Buharov
Igor & Ivan Buharov, Rudderless (2010)
1012 Manifesta Doherty
Willy Doherty, Segura (2010)

Igor & Ivan Buharov (Budapest)

‘Rudderless’ (2010)
Super-8 film waarin experiment en verhalen vertellen hand in hand gaan. Rudderless is geïnspireerd op het gelijknamige gedicht van de Hongaar István Domonkos (1940) en ademt een sfeer van tijdloosheid. Het is een episch verhaal waarin ook muziek een belangrijke rol speelt.

Willie Doherty (Derry, Noord-Ierland)

‘Segura’ (2010)
Gedurende een dag en nacht werd de Segura rivier gefilmd. Hoofdlocatie is onder de brug van de snelweg, waardoor je voortdurend wordt geconfronteerd met de menselijke aanwezigheid in de natuur.
1012 manifesta Grasso
Laurent Grasso, The Batteria Project (2010)

Laurent Grasso (Parijs)

‘The Batteria Project’ (2010)
Film waarin het (ver)oude(rde) defensie- en surveillancesysteem van forten en bastions rondom de strategische havenstad Cartagena centraal staat. Grasso verhaalt zowel over historie als legende, over angst en paranoia, en maakt hierbij tijdsprongen. Hij laat veel aan de verbeelding over, waardoor de beschouwer als het ware het verhaal (af) maakt. Licht en geluid spelen een belangrijke rol.


(c) Lucy, 1-12-2010 Tekst: Wout Hoogendijk