Populisme
Een preview van het fotoproject Europa van Otto Snoek is te zien op de faculteit Recht, Economie en Organisatie en Bestuur van de Universiteit Utrecht. Snoek focust de laatste jaren op de identiteit van Europese burgers. De foto’s gaan reizen langs verschillende Europese universiteiten. Snoek wil exposeren waar de mensen die zich over Europa buigen, worden opgeleid. Een interdisciplinair project als dit verdient aanmoediging. Hoewel het even wennen is om de eigentijdse beelden in de ietwat ‘stoffige’ omgeving te zien.
Otto Snoek is Rotterdammer in hart en nieren. Sinds 1992 maakt hij foto’s op straat, liefst als er veel mensen op de been zijn zoals met koopzondag, een voetbalwedstrijd of feestdagen. Hij fotografeert graag in een ‘verhevigde’ situatie en zoekt naar ‘wrijvingen en verklevingen’ tussen mensen in beeld. Een voorbeeld hiervan is de oude bebrilde man met pet en boodschappentas, die in een menigte staat ingeklemd tussen zomers uitgedoste Kaapverdische jongedames. Door het flitslicht dat Snoek gebruikt, zijn de foto’s weinig omfloerst. De flits licht alles uit, ook details zoals een papieren frietzak of een rugtatoeage. Vorig jaar had Snoek een grote overzichtstentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Recent is hij geselecteerd voor de Thames & Hudson publicatie Street Photography now als een van ‘world’s best street photographers’.
Het onderliggende thema van Snoeks foto’s is het volkse, het populistische en het transculturele. Naar eigen zeggen fotografeert Snoek waar hij zelf uit is voortgekomen. Voor hem is het een logische stap om zijn blik na Rotterdam op Europa te richten. Sinds een paar jaar onderzoekt hij hoe het is gesteld met de identiteit van de Europese burgers. Hij bezoekt de verschillende landen en regio’s tijdens een nationale feest- of rouwdag. Hij speurt naar momenten van saamhorigheid. Zo fotografeerde hij de Oranje-supporters tijdens het EK voetbal in Zwitserland twee jaar geleden. Snoek vraagt zich af wat de mensen bindt en of Europa een geografische, een culturele of historische eenheid is.
Hij is inmiddels over de helft met zijn project. Nu staan de ‘moeilijke landjes’ op stapel, zoals Noord-Cyprus, de Kaukasus en niet-erkende gebieden. Wat hem halverwege het project al opvalt, is hoezeer landen op elkaar gaan lijken. Je moet met een vergrootglas zoeken naar iets authentieks. En overal heb je te maken met immigranten en verschillende culturen die langs elkaar heen schuren. Snoek signaleert een golfbeweging van naar binnen gericht zijn naar aansluiting zoeken bij de rest van de wereld. Van Fort Europa naar Global Village.
Otto Snoek is Rotterdammer in hart en nieren. Sinds 1992 maakt hij foto’s op straat, liefst als er veel mensen op de been zijn zoals met koopzondag, een voetbalwedstrijd of feestdagen. Hij fotografeert graag in een ‘verhevigde’ situatie en zoekt naar ‘wrijvingen en verklevingen’ tussen mensen in beeld. Een voorbeeld hiervan is de oude bebrilde man met pet en boodschappentas, die in een menigte staat ingeklemd tussen zomers uitgedoste Kaapverdische jongedames. Door het flitslicht dat Snoek gebruikt, zijn de foto’s weinig omfloerst. De flits licht alles uit, ook details zoals een papieren frietzak of een rugtatoeage. Vorig jaar had Snoek een grote overzichtstentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Recent is hij geselecteerd voor de Thames & Hudson publicatie Street Photography now als een van ‘world’s best street photographers’.
Het onderliggende thema van Snoeks foto’s is het volkse, het populistische en het transculturele. Naar eigen zeggen fotografeert Snoek waar hij zelf uit is voortgekomen. Voor hem is het een logische stap om zijn blik na Rotterdam op Europa te richten. Sinds een paar jaar onderzoekt hij hoe het is gesteld met de identiteit van de Europese burgers. Hij bezoekt de verschillende landen en regio’s tijdens een nationale feest- of rouwdag. Hij speurt naar momenten van saamhorigheid. Zo fotografeerde hij de Oranje-supporters tijdens het EK voetbal in Zwitserland twee jaar geleden. Snoek vraagt zich af wat de mensen bindt en of Europa een geografische, een culturele of historische eenheid is.
Hij is inmiddels over de helft met zijn project. Nu staan de ‘moeilijke landjes’ op stapel, zoals Noord-Cyprus, de Kaukasus en niet-erkende gebieden. Wat hem halverwege het project al opvalt, is hoezeer landen op elkaar gaan lijken. Je moet met een vergrootglas zoeken naar iets authentieks. En overal heb je te maken met immigranten en verschillende culturen die langs elkaar heen schuren. Snoek signaleert een golfbeweging van naar binnen gericht zijn naar aansluiting zoeken bij de rest van de wereld. Van Fort Europa naar Global Village.
Discussie
De tentoonstelling is gemaakt door Maaike Stouten, wetenschappelijk medewerker en lid van de Cultuur Commissie van de faculteit. Het is even wennen om Snoeks rauwe, hedendaagse beelden op de gangen van de studeerkamergeleerden te zien hangen. Tegelijkertijd is deze wisselwerking tussen kunst, wetenschap en maatschappij precies wat nodig is. Snoek hoopt dat de foto’s discussie losmaken onder de studenten en medewerkers. Met zijn toekomstige reizende tentoonstelling wil hij een platform creëren en ook wetenschappers, journalisten en politici uitnodigen om Europa te karakteriseren.
Otto Snoek
3 september t/m 26 november 2010, maandag t/m vrijdag van 9-17 uur
Universiteit Utrecht, Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Achter Sint Pieter 200
cultuuragenda Universiteit Utrecht
(c) Lucy, 27-10-10. Tekst: Mireille de Putter
Otto Snoek
3 september t/m 26 november 2010, maandag t/m vrijdag van 9-17 uur
Universiteit Utrecht, Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Achter Sint Pieter 200
cultuuragenda Universiteit Utrecht
(c) Lucy, 27-10-10. Tekst: Mireille de Putter