Kunstzinnig winkelen
De entourage van het interview is de verkooptentoonstelling Departmentstore by Gumbs. Het is alweer de 7e editie, die deze keer plaatsvindt bij Kuub en galerie Sanaa. Initiatiefneemster Shari Lee Gumbs verandert met haar concept een kunstruimte in een warenhuis en werkt telkens met andere locaties samen.
In 2010 startte Gumbs met de Departmentstore vanuit het idee dat het mengen van kunstdisciplines een aantrekkelijke tentoonstelling oplevert. De bezoeker vertoeft daar dan hopelijk langer dan gemiddeld. Live optredens (muziek, interviews, theater, diners) zetten die gedachte kracht bij.
De huidige tentoonstelling bij KuuB bestaat hoofdzakelijk uit beeldende kunst en design. Het concept werkt in ieder geval voor mijzelf, een gretige kunst en design minnende bezoeker. Direct bij binnenkomst zie je allerhande verleidelijkheden op een grote tafel uitgestald: keramische vazen met daarop schilderingen van insecten, keramische sieraden en luxe breiwerken. Aan de muren hangen tekeningen van Lenneke van der Groot van figuren in landschappen waarin iets wonderlijks gebeurt, tot een huisje getransformeerde klokken (met werkend uurwerk) van Frank Halmans en enkele naïeve schilderijen van Frans Franciscus.
In 2010 startte Gumbs met de Departmentstore vanuit het idee dat het mengen van kunstdisciplines een aantrekkelijke tentoonstelling oplevert. De bezoeker vertoeft daar dan hopelijk langer dan gemiddeld. Live optredens (muziek, interviews, theater, diners) zetten die gedachte kracht bij.
De huidige tentoonstelling bij KuuB bestaat hoofdzakelijk uit beeldende kunst en design. Het concept werkt in ieder geval voor mijzelf, een gretige kunst en design minnende bezoeker. Direct bij binnenkomst zie je allerhande verleidelijkheden op een grote tafel uitgestald: keramische vazen met daarop schilderingen van insecten, keramische sieraden en luxe breiwerken. Aan de muren hangen tekeningen van Lenneke van der Groot van figuren in landschappen waarin iets wonderlijks gebeurt, tot een huisje getransformeerde klokken (met werkend uurwerk) van Frank Halmans en enkele naïeve schilderijen van Frans Franciscus.
Brede doelgroep
Het aanbod is heel divers, kleine hebbedingen als aparte boekenleggers, kleding, verschillende prachtige hanglampen, serviesgoed, keramische beelden, en veel beeldende kunst. Hoewel ook de mensen met een kleine beurs aan hun trekken moeten komen wil Gumbs geen maximumgrens aan de prijs stellen. Ze wil een brede doelgroep bereiken en dat doe je ook door in prijs te variëren. Die is dus net zo uiteenlopend als het aanbod.
Het samenwerken met verschillende locaties werkt die ruime doelgroep ook in de hand omdat je zo meelift op het publiek dat die locaties al aan zich hebben verbonden. In dit opzicht, en door het brede palet aan disciplines en de randprogrammering onderscheidt Departmentstore zich van vergelijkbare initiatieven als House of Ababa in Rotterdam, diverse pop-up galeries of de tentoonstelling Cash & Carry bij Kunstliefde. De toegankelijkheid is groot, de sfeer is goed en niet alleen het design maar ook de beeldende kunst is overwegend verleidelijk: ze is esthetisch, verfijnd en je merkt dat alles zorgvuldig is uitgekozen. Een prima concept voor bestaande en beginnende kunstkopers.
(c) Lucy, 19-12-2013. Tekst: Véronique Hoedemakers
Het samenwerken met verschillende locaties werkt die ruime doelgroep ook in de hand omdat je zo meelift op het publiek dat die locaties al aan zich hebben verbonden. In dit opzicht, en door het brede palet aan disciplines en de randprogrammering onderscheidt Departmentstore zich van vergelijkbare initiatieven als House of Ababa in Rotterdam, diverse pop-up galeries of de tentoonstelling Cash & Carry bij Kunstliefde. De toegankelijkheid is groot, de sfeer is goed en niet alleen het design maar ook de beeldende kunst is overwegend verleidelijk: ze is esthetisch, verfijnd en je merkt dat alles zorgvuldig is uitgekozen. Een prima concept voor bestaande en beginnende kunstkopers.
(c) Lucy, 19-12-2013. Tekst: Véronique Hoedemakers