InTuinen 5 Afwisseling

Een rondgang langs enkele bezoekers van InTuinen leert dat de waardering voor het project groot is. Iedereen is blij met dit evenement in coronatijd. Het is een fijne buurt om te wandelen en een afwisselende route. Niet alleen qua omgeving, ook in de verschillende kunstwerken, zowel inhoudelijk als in techniek. Die variatie spreekt velen aan, net als de wisselwerking tussen de tuinen en het kunstwerk.

Melina Böhne - InTuinen
Melina Böhne, In perpetuüm, 2021
ms

Melina Böhne

Een verrassend materiaal is bijvoorbeeld te vinden bij Melina Böhne: lood. Uit vellen lood prikte zij een tekening, om die vervolgens op te klappen tot een ruimtelijk beeld. Precies zoals je dat vroeger als kleuter deed. Vijf beelden zweven zo op korte pootjes boven het gras van een tuin aan de Utrechtseweg. Thema van de tekeningen die ze in het lood maakte is: de oneindige cirkel van het leven, sterven en nieuw leven. Vijf symbolische figuren zijn afgebeeld: een slang die in de eigen staart bijt, een zandloper, een rups die transformeert tot vlinder, een mestkever en een papaverplant.
Böhne werkt vaker met lood en maakt dan gebruik van de unieke kwaliteit van het materiaal, dat ondoordringbaar is voor straling en vloeistof en daardoor een betrouwbaar schild, maar dat ook zacht en flexibel is zich in gemakkelijk laat vouwen en doorboren. Net als bij InTuinen gebruikt ze in veel werk symbolen uit de kunst- en cultuurgeschiedenis.

Annabelle Binnerts - InTuinen
Annabelle Binnerts, Botanical banner, 2021
ms

Annabelle Binnerts

Ook textiel is geen voor de hand liggend materiaal voor een buitenkunstroute. Toch koos Annabelle Binnerts ervoor twee quilts aan een balkon te hangen in de Paulus Buyslaan. Zij liet zich daarbij inspireren door de natuur en koos planten met een beschermende werking als motief. Daar voegde ze een tekstfragment aan toe. Het werk past in een langlopend project waarin ze onderzoek doet naar de relatie tussen mens en natuur. Uit allerlei verhalen en andere bronnen verzamelt ze de betekenis die mensen aan planten hebben toegekend en gebruikt die in haar werk. Soms bestaat een werk alleen uit tekst op een muur, de woorden zo geplaatst dat ze extra betekenis krijgen, soms uit een installatie of een tekst op textiel, zoals hier in Amersfoort. 
Op het ene kleed staat tijm afgebeeld, een kruid met geneeskrachtige werking, dat in vroeger tijden ook als bescherming in kransen aan de muur van huizen werd gehangen. ‘I am well’ is de tekst die om de gestileerde tijmplant is geschreven. In het rechthoekige patroon van de quilt herhalen zich de lijnen van de kozijnen en vensters van de gevel erachter.
Aan de andere kant van de straat hangt de tweede quilt, met daarop een goudsbloem. ‘Al lijkt het niet erg op een goudsbloem’ vindt de bewoonster van het huis. Maar ze vindt het een mooi werk dat goed past bij het huis. Zij is veel thuis en ziet dat de belangstelling voor de route groot is. De tekst vindt ze goed gekozen. Het idee van de grond die wacht op nieuw leven, daar kan ze zich als fervent tuinierster wel in vinden.

Annabelle Binnerts - InTuinen
Annabelle Binnerts, Botanical banner, 2021
ms

Maya Berkhof

Maya Berkhof maakte even verderop een werk. Het hek krijgt een onverwachte wending in haar handen. Van stroken vrachtwagenzeil bouwde ze een beschermend schild op. Vertrekpunt van haar idee was de afrastering die om bomen geplaatst wordt als er bouwwerkzaamheden in de buurt zijn. Als een corset komt er dan een jas van planken omheen. Zo bouwde Berkhof - die ook een opleiding als kleermaker op zak heeft - een fragment van een corset op, met baleinen in verschillende kleuren. Deels de kleuren van de natuur, deels de felle kleuren van waarschuwingsborden die rond een bouwterrein te vinden zijn. Het resultaat is een kleurrijk vrijstaand vlechtwerk op het gazon voor een grote kantoorvilla.
Berkhof maakt vaak tijdelijke sculpturen uit een stapeling van verschillende vormen of vlechtwerk van repen. Zelden is haar werk een stabiel en massief geheel dat er op elke locatie hetzelfde uitziet. Steeds past het zich een beetje aan aan de omgeving. Hier doet het denken aan ter plaatse geïmproviseerde oplossingen als vogelverschrikkers op een akker of bouwsels in de tuin die steun of beschutting bieden. Zo bepaalt de omgeving mede hoe je naar het werk kijkt. De titel Huidweefsel geeft het beeld echter weer een totaal andere wending.

Maya Berkhof - InTuinen
Maya Berkhof, Huidweefsel, 2021
ms

Zo zit InTuinen vol onverwachte wendingen en dubbele bodems waar je zomaar in zou tuinen.. Gezien de reacties en belangstelling is de route zeker een succes te noemen. Ook de tuineigenaren die meewerkten zijn aangenaam verrast. 'Ik moest er even aan wennen maar vind het mooi en leuk staan in onze tuin' zegt een van hen. En allemaal zien ze veel mensen even stilstaan bij hun tuin, soms doelbewust met een plattegrondje van de route, soms toevallige passanten. Soms in een klein groepje met rondleiding. Het brengt wat leven in de brouwerij in deze stille tijd. Dat is voor iedereen welkom. Niet in het minst ook voor de kunstenaars die hier tijdens de lockdown een kans krijgen nieuw werk te laten zien.


InTuinen, t/m 16 januari 2022
Op loopafstand van Amersfoort Centraal
www.kunst-intuinen.nl

Met werk van: Annabelle Binnerts, Bas Oussoren, Felipe van Laar, Frank Koolen, Maya Berkhof, Melina Böhne, Ronald Nijhof, Rozemarijn Westerink en Tamar Frank.

LUCY wandelt in een blog langs InTuinen. Kijk in het menu links voor alle afleveringen.

Plattegrond InTuinen
plattegrond InTuinen