Roofdieren

Alice Creischer en Andreas Siekman

1411 bak predators

In the Stomach of the Predators

Met In the Stomach of the Predators toont BAK twee werken van Alice Creisher en Andreas Siekman, die de roofzucht van het laat-kapitalisme onderzoeken. De werken zijn voortgekomen uit onderzoek dat de kunstenaars deden naar de privatisering van gemeenschappelijke bronnen.
    De installatie van Siekman gaat over de Svalbard Global Seed Vault, een archief van plantenzaden op het Noorse eiland Spitsbergen. Doel van de Global Seed Vault is om van zoveel mogelijk land- en tuingewassen zaad te bewaren en te behouden voor de toekomst. Een nobel streven waar echter veel tegenstrijdige belangen achter blijken te zitten, zo toont Siekman in zijn werk.
    In de symbolische film van Creischer maken vier dierfiguren een surrealistische  reis van Spitsbereng naar Benin en Istanbul, waarbij apocalyptische vragagstukken over genetisch erfgoed en de uitputting van natuurlijke hulpbronnen aan de orde komen. De dierfiguren - wolf, hyena, beer en jakhals - vertegenwoordigen ieder een andere vorm van monopolisering van wat ooit gemeenschapsgoed was. De film gaat over hebzucht, onrecht en vernietiging maar onderzoekt ook of kunst hier iets tegenover kan stellen.

In the Stomach of the Predators
t/m 28 december 2014
BAK basis voor actuele kunst
lange nieuwstraat 4 Utrecht
www.bak-utrecht.nl
open: woe-zon 12-18 uur