Tien dagen lang, van 20 t/m 29 september, staat heel Nederland in het teken van fotografie. Tijdens de Fotoweek, een initiatief van FOAM en het Nederlands Fotomuseum, is er van alles te bleven voor iedereen die van het medium houdt. Zo ook in Amersfoort. Rob Wetzer, projectleider van FOTODOK: ‘De Dag van de Fotografie is de afsluiter van de Fotoweek en is bedoeld voor een heel breed publiek – van amateur tot professional.’
Verontrustende bureaucratie
Tijdens de Dag van de Fotografie kun je workshops en lezingen volgen en je portfolio laten beoordelen door professionele fotografen, zoals Hans van der Meer en Henk Wildschut. Hoogtepunt is een talkshow met Jan Banning, de fotograaf die troostmeisjes, glamoureuze zwervers en verontrustende bureaucratie wereldwijd vastlegde (beide laatstgenoemde series waren onlangs te zien bij FotoFestival Naarden). Centraal in zijn werk staan kwesties van macht, recht en onrecht. Schrijver/journalist Eefje Blankevoort voelt de veelzijdige Banning aan de tand over zijn werkwijze en inspiratiebronnen. Wie fotografeert hij en waarom? Hoe heeft hij het vak geleerd en door wie is hij beïnvloed? Hoe kiest hij zijn vorm en met welke camera gaat hij op pad?
Hans van der Meer geeft in een lezing zijn kijk op het Hollandse landschap. Dat deed hij al eerder in zijn bekende serie Hollandse Velden (1998) over amateurvoetbal, waarbij de fotograaf de mogelijkheden van landschappelijke locaties ontdekte en diverse standpunten uitprobeerde.
Verder komt Henk Wildschut, in 2011 winnaar van de Kees Scherer Prijs en de Dutch Doc Award voor zijn boek Shelter over illegale immigranten rond Calais, vertellen hoe je een project ontwikkelt. Na twee jaar hard werken verscheen zeer recent zijn nieuwste boek Voedsel/Food voor Document Nederland in opdracht van het Rijks Museum en NRC Handelsblad.
Verontrustende bureaucratie
Tijdens de Dag van de Fotografie kun je workshops en lezingen volgen en je portfolio laten beoordelen door professionele fotografen, zoals Hans van der Meer en Henk Wildschut. Hoogtepunt is een talkshow met Jan Banning, de fotograaf die troostmeisjes, glamoureuze zwervers en verontrustende bureaucratie wereldwijd vastlegde (beide laatstgenoemde series waren onlangs te zien bij FotoFestival Naarden). Centraal in zijn werk staan kwesties van macht, recht en onrecht. Schrijver/journalist Eefje Blankevoort voelt de veelzijdige Banning aan de tand over zijn werkwijze en inspiratiebronnen. Wie fotografeert hij en waarom? Hoe heeft hij het vak geleerd en door wie is hij beïnvloed? Hoe kiest hij zijn vorm en met welke camera gaat hij op pad?
Hans van der Meer geeft in een lezing zijn kijk op het Hollandse landschap. Dat deed hij al eerder in zijn bekende serie Hollandse Velden (1998) over amateurvoetbal, waarbij de fotograaf de mogelijkheden van landschappelijke locaties ontdekte en diverse standpunten uitprobeerde.
Verder komt Henk Wildschut, in 2011 winnaar van de Kees Scherer Prijs en de Dutch Doc Award voor zijn boek Shelter over illegale immigranten rond Calais, vertellen hoe je een project ontwikkelt. Na twee jaar hard werken verscheen zeer recent zijn nieuwste boek Voedsel/Food voor Document Nederland in opdracht van het Rijks Museum en NRC Handelsblad.
Zelf aan de slag
Wie altijd al heeft gedroomd van een mooie fotoserie kan zijn kans grijpen tijdens de workshop van curator Marga Rotteveel en fotograaf Annette Behrens over de documentaire fotografieopdracht van Gemeente Amersfoort. Hiervoor worden amateurfotografen uit de provincie Utrecht uitgenodigd om te pitchen met een serie foto’s over de Grebbelinie. Bijvoorbeeld met een historische, landschappelijke, recreatieve, militaire en sociale invalshoek.
Dat het goed editen van een fotoboek van levensbelang is zal grafisch vormgever Sybren Kuiper (SYB) benadrukken in zijn workshop. Daar valt of staat een fotoboek mee. Rob Wetzer: ‘In editing valt veel te winnen. De redenen waarom mensen voor een bepaalde beeldkeuze en beeldritme kiezen, is vaak te persoonlijk. Dan staan de keuzes niet in dienst van het boek.’ Kuiper won vele prijzen en geldt als één van de belangrijkste Nederlandse fotoboekontwerpers. Aan de hand van portfolio’s brainstormt hij met de deelnemers over hoe een verhaal vorm kan krijgen.
Ten slotte nodigt Volkskrant-fotograaf Mike Roelofs bezoekers van de Dag van de Fotografie uit in zijn pop-up studio. Rob Wetzer: ‘Geheel in het thema van de Fotoweek – Kijk! Mijn Familie – gaan die foto’s deel uitmaken van het Grootste Familiealbum van Nederland.’
(c) Lucy 19-9-2013. Tekst: Karen Duking
Wie altijd al heeft gedroomd van een mooie fotoserie kan zijn kans grijpen tijdens de workshop van curator Marga Rotteveel en fotograaf Annette Behrens over de documentaire fotografieopdracht van Gemeente Amersfoort. Hiervoor worden amateurfotografen uit de provincie Utrecht uitgenodigd om te pitchen met een serie foto’s over de Grebbelinie. Bijvoorbeeld met een historische, landschappelijke, recreatieve, militaire en sociale invalshoek.
Dat het goed editen van een fotoboek van levensbelang is zal grafisch vormgever Sybren Kuiper (SYB) benadrukken in zijn workshop. Daar valt of staat een fotoboek mee. Rob Wetzer: ‘In editing valt veel te winnen. De redenen waarom mensen voor een bepaalde beeldkeuze en beeldritme kiezen, is vaak te persoonlijk. Dan staan de keuzes niet in dienst van het boek.’ Kuiper won vele prijzen en geldt als één van de belangrijkste Nederlandse fotoboekontwerpers. Aan de hand van portfolio’s brainstormt hij met de deelnemers over hoe een verhaal vorm kan krijgen.
Ten slotte nodigt Volkskrant-fotograaf Mike Roelofs bezoekers van de Dag van de Fotografie uit in zijn pop-up studio. Rob Wetzer: ‘Geheel in het thema van de Fotoweek – Kijk! Mijn Familie – gaan die foto’s deel uitmaken van het Grootste Familiealbum van Nederland.’
(c) Lucy 19-9-2013. Tekst: Karen Duking