Ga direct naar inhoud

Ravage in Flehite

··········
Tot januari neemt het internationaal bekende ontwerpersduo Ravage (Clemens Rameckers en Arnold van Geuns) historisch museum Flehite in Amersfoort over en laat werk zien van de laatste dertig jaar, inclusief speciaal voor de gelegenheid gemaakte werken en ensembles.
Ravage, Une Vie de Chien (foto Roel Vringer)
Ravage, Une Vie de Chien (foto Roel Vringer)

Vrij spel

Flehite, gevestigd in drie oude muurhuizen uit 1540, bewaakt het kunst- en cultuurhistorisch erfgoed van Amersfoort. Ravage presenteert zich vaak in de context van historische interieurs en kleedt er de ruimtes opnieuw aan. Het past goed in het beleid van Flehite, dat regelmatig hedendaagse kunstenaars een podium biedt. Om op die manier de collectie vanuit een andere invalshoek te presenteren en de bezoeker te prikkelen en confronteren.
Op uitnodiging van conservator Onno Maurer bezocht Ravage het museum. De twee ontwerpers voelden zich geïnspireerd door de oude gebouwen en de 17e eeuwse schilderijencollectie. Omdat de stijl en onderwerpen van Ravage voortdurend refereren aan de West-Europese geschiedenis, past het werk goed in deze omgeving. Het duo kreeg vrij spel om in alle museumzalen hun gang te gaan. En dat doen ze, met schilderijen, meubels, bronzen en serviesgoed. Sommige ensembles zijn speciaal voor de gelegenheid ontworpen. Hier en daar integreren ze werken uit de collectie in hun presentatie. Of verbergen ze hun eigen werk tussen de werken van het museum.

Universele thema's

Rameckers en Van Geuns begonnen in de jaren '70 met het ontwerpen van kleding onder de merknaam Ravage (RAmeckers en VAn GEuns). Daartoe beperken ze zich allang niet meer. Het duo heeft een internationale reputatie opgebouwd op het gebied van mode, vormgeving en beeldende kunst. Mentor waren ze voor onder andere Viktor & Rolf en Job Smeets.
In hun werk kaart Ravage vaak universeel menselijke thema's aan als oorlog, patriottisme, dood en lijden, religieuze beleving en de tegenstelling tussen arm en rijk. Hun stijl is helder en symmetrisch, met veel zwart-wit, blauw, sepia en warme goudkleuren. Ze grijpen terug op historische beeldelementen uit de Barok en het Neo-classicisme en maken veel gebruik van ornamenten: ranken, bloemen, dieren. Waaraan ze vreemde, soms lugubere details toevoegen. Zo bestaat de installatie Une vie de chien (2003) - over het levenslot van de hond - uit een grote tafel, glanzend gelakt, de poten sierlijk gekromd en uitgesneden; met op het blad in zwart, wit en sepia een netwerk van ranken, honden, ratten, vogels en vreemdsoortige wezentjes. Schijnbaar lieflijk, maar als je goed kijkt liggen de vogels op een brancard, dragen de ratten bijlen en zijn er bomkoppen en ander wapentuig. Een groot beeld in terracotta is op de tafel geplaatst. Bij de tafel staan drie sierlijk opengewerkte zwartmetalen stoelen.
Ravage met Ceramique Tres Russe, tafelservies (foto Roel Vringer)
Ravage met Ceramique Tres Russe, tafelservies (foto Roel Vringer)

Het universum van Ravage

Flehite heeft een prachtige tentoonstelling binnengehaald. Spectaculair, zoals het persbericht laat geloven? Op een intieme manier dan, die langzaam onder je huid kruipt. Ravage beperkt zich keurig tot de zalen en vult die met hun werk. Maar alles is zo perfect vormgegeven en uitgewerkt en de werken hebben zo’n krachtige uitstraling, dat Ravage de sfeer van de ruimtes weet te transformeren. Vrouwenportretten zonder gezicht, rijk versierde spiegels, een bronzen kop met gouden steekspelden, de terechtstelling van Johan van Oldebarnevelt. De bezoeker wordt langzaam ondergedompeld in het universum van Ravage. Je waant je in een oud kasteel. Misschien wel het kasteel d’Ecrainville in Normandië waar het duo leeft.

Soms worden de ironische afstandelijke ondertoon, het gekunstelde, de droevige grote poppenogen van de portretten even teveel. Dan zijn de schilderijen van de modernist Albert Fiks (1908-1944), tussen de balken op de zolder van het museum, haast een verademing: poëtische abstracte landschappen in lichte koele pasteltinten, zonder zware thema’s of symboliek.
Ravage vertrekt in januari, maar het museum hoopt hun schilderijen over Johan van Oldebarnevelt (die in Amersfoort geboren is) te kunnen aankopen.

(c) Lucy, 10-10-2010. Tekst: Celesta Lente

Reactie toevoegen

* verplichte velden.
U mag nog 255 karakters intypen