De caleidoscopische wereld van Rozemarijn Westerink

recensie

Kleurrijke, sprookjesachtige beelden trekken je de ruimte van Moira in waar je echter met een unheimisch gevoel weer vertrekt. Dwingend wijzen op de wand en vloer getekende sneeuwpoppen met puntige neuzen de weg. Verschillende figuren en dieren kijken je aan. Je beweegt je letterlijk door de installatie. Alle muurtekeningen, geluiden en animaties in de nieuwe installatie ‘Kaleidoscope for a Caterpillar’ van de Utrechtse kunstenaar Rozemarijn Westerink (1982) vloeien in elkaar over. Als bezoeker word je meegenomen in een eindeloos verhaal dat is opgetrokken uit de tegenstelling tussen het betoverende karakter van een sprookje en de alledaagse werkelijkheid met al haar gruwelijkheid en duisterheid.
1104 moira westerink
1104 moira westerink3

Roze, glitter en glamour

‘Kaleidoscope for a Caterpillar’ is de eerste expositie van Rozemarijn Westerink in Utrecht. Hoewel Moira haar beleid specifiek spitst op aankomend talent, is Westerink dat zeker niet meer. In 2007 voltooide ze haar master aan AKV St. Joost te Den Bosch. De afgelopen jaren exposeerde ze o.a. in het Museum voor Moderne Kunst te Arnhem, CBK Den Bosch en Art Amsterdam. Waar mogelijk maakt ze ter plekke installaties met schilderijen, tekeningen, animatiefilms en metershoge muurtekeningen. Zo ook in Moira. Terugkerende elementen zijn onder andere doodshoofden, paarden, konijnen, figuren met zwaarden, mitrailleurs en guerrillastrijders. Ze speelt met de herhaling en fragmentatie van bepaalde beeldelementen. Zwart is de overheersende kleur. Westerink ontleent haar beelden aan dromen, sprookjes, de kunstgeschiedenis, strips, het nieuws en haar eigen geheugen. Hoe herinneringen vervagen en vervormen inspireert haar. De afgelopen weken toverde Westerink expositieruimte Moira om tot een caleidoscoop van vormen, kleuren en materialen die door de ruimte buitelen.
1104 moira westerink
1104 moira westerink2

Tweestrijd

Sinds kort experimenteert Westerink met nieuwe materialen en felle kleuren. In Moira gebruikt ze lak, glitters en spiegeltjes en voegt fel roze aan het zwart en wit toe. Hiermee legt ze een extra decoratieve laag aan om het beladende er wat van af te halen. De expositieruimte verdeelde ze letterlijk in twee ruimtes: ‘donker’ en ‘licht’ (een subtiele verwijzing naar de tweestrijd tussen goed en kwaad). In de lichte ruimte – waar je binnenkomt – zijn de tekeningen subtieler aanwezig en is er nog veel leegte. Naarmate je verderkomt in het tweede deel wordt het voller en drukker. Een geprojecteerde animatie maakt daar als een groot beeldvlak onderdeel uit van de installatie. Maar het wordt nergens te veel. De chaotische orde weet ze in toom te houden door narratieve beelden af te wisselen met vlakken.
Net als veel kunstenaars van haar generatie weet Rozemarijn Westerink lieflijkheid met een duistere lading te combineren. Aan haar werk geeft ze veelal cryptische titels mee, die wel een toegang tot haar werk verschaffen. Figuren lijken zo uit een sprookjeswereld gestapt, maar door ze in een bepaalde houding te plaatsen verliezen ze hun onschuld en krijgen ze iets onheilspellend. Het sprookje kent ook een duistere kant en het totaalbeeld blijft raadselachtig
 
© Lucy, 4-4-2011. Tekst: Esther de Graaff

Kaleidoscope for a Caterpillar

Kaleidoscope for a Caterpillar is te zien van 27 maart tot en met 17 april 2011 in Moira, Wolvenstraat 10, Utrecht
Open: vrijdag t/m zondag: 13 - 18 uur
http://www.moira-utrecht.nl

Zie ook
www.rozemarijnwesterink.nl