slow journalism
De Franse situationist Guy Debord beschreef in zijn bekendste werk La société du spectacle (1967) de spektakelmaatschappij: een schijnsamenleving gevormd door een opeenvolging van spectaculaire beelden. Nu, bijna een halve eeuw later, worden we overstelpt door een massale hoeveelheid aan nieuwsbeelden van amateur en professionele fotografen. Onthaasting lijkt hierop het antwoord. In plaats van opzoek te gaan naar het meest cruciale moment, zoeken beeldmakers naar een langzame manier om hun verhaal te vertellen. ‘Slow journalism’ of ‘slow photography’ vormt het thema van Dutch Doc Days 2011 onder de titel To be continued . De fotografen stellen zich niet zozeer de vraag wát er is, maar wáárom het zo is.
Eén van de hoogte punten van het festival was de talk- en viewshow met de grondleggers van de ‘rephotography’: Mark Klett en Bill Ganzel. Zij richten zich niet alleen voor een langere periode op een project, maar onderzoeken plaatsen of personen die eerder zijn gefotografeerd. Het is meer dan het opnieuw fotograferen van wat al is vastgelegd. In het project Reconstructing the View - Grand Canyon Photographs gaat Mark Klett samen met fotograaf Byron Wolfe, als het ware in discussie met het verleden. Zo voegen ze in de foto Panorama from Yavapai Point de foto’s van Alvin Langdon Coburn (1882-1966) en Ansel Adams (1902-1984) samen met hun eigen foto’s vanaf het Yavapai punt in de Grand Canyon. Ze leggen op die manier verbanden tussen toen en nu en tussen verschillende fotografen. Op een verrassende manier wordt duidelijk hoe de fotografen deze plek hebben gevisualiseerd en hoe de foto’s zijn gecreëerd. Het roept vragen op over de manier waarop wij tegenwoordig deze iconische plaatsen bekijken.
Eén van de hoogte punten van het festival was de talk- en viewshow met de grondleggers van de ‘rephotography’: Mark Klett en Bill Ganzel. Zij richten zich niet alleen voor een langere periode op een project, maar onderzoeken plaatsen of personen die eerder zijn gefotografeerd. Het is meer dan het opnieuw fotograferen van wat al is vastgelegd. In het project Reconstructing the View - Grand Canyon Photographs gaat Mark Klett samen met fotograaf Byron Wolfe, als het ware in discussie met het verleden. Zo voegen ze in de foto Panorama from Yavapai Point de foto’s van Alvin Langdon Coburn (1882-1966) en Ansel Adams (1902-1984) samen met hun eigen foto’s vanaf het Yavapai punt in de Grand Canyon. Ze leggen op die manier verbanden tussen toen en nu en tussen verschillende fotografen. Op een verrassende manier wordt duidelijk hoe de fotografen deze plek hebben gevisualiseerd en hoe de foto’s zijn gecreëerd. Het roept vragen op over de manier waarop wij tegenwoordig deze iconische plaatsen bekijken.
Dutch Doc Award
De organisatie had een vol en gevarieerd programma samengesteld met verschillende hooggewaardeerde sprekers. Inhoudelijk was het festival actueel met lezingen en debatten over ‘augmented reality’ en het gebruik van internet afbeeldingen door documentairemakers zoals Joachim Smith en Florian Göttke. Göttke was één van de zes genomineerde voor de Dutch Doc Award. De prijs werd zaterdagavond door Ronald Plasterk, oud-minister van Cultuur, uitgereikt aan Henk Wilschut. Met zijn project Shelter fotografeerde hij jarenlang geïmproviseerde hutjes en tentjes van illegalen in Europa.
Met Dutch Doc Days is Utrecht een interessant festival rijker. Naast de inhoudelijke diepgang vormt het ook een platform om ontspannen met sprekers, fotografen en fotografie geïnteresseerden buiten de lezingen van gedachte te wisselen.
© Lucy, 15–6-2011. Tekst: Joranne van der Marel
Met Dutch Doc Days is Utrecht een interessant festival rijker. Naast de inhoudelijke diepgang vormt het ook een platform om ontspannen met sprekers, fotografen en fotografie geïnteresseerden buiten de lezingen van gedachte te wisselen.
© Lucy, 15–6-2011. Tekst: Joranne van der Marel