Daaddraad en Hammer Hammer Hammer

TE ZIEN bij Das Spectrum

Herhaling, herhaling, herhaling. Momenteel zijn bij Das Spectrum twee tentoonstellingen te zien rond het thema herhaling, DAADDRAAD en HAMMER HAMMER HAMMER. Een impressie.
1310 spectrum daaddraad
Robert van Luijk, Touwman, 2013

Daaddraad

Daaddraad is een solo tentoonstelling van Robert van Luijk, die vorig jaar afstudeerde aan de HKU, richting Fine Art. Van Luijk’s werk kenmerkt zich door zijn performances, waarin hij op zoek gaat naar de oermens, en dan vooral de oerman. Deze oermens verschuilt zich op verschillende plekken, in volgens Van Luijk 'zinloze' krachtmetingen zoals bij het tv-programma De Sterkste Man Van Nederland, maar ook in hemzelf.
    De expositie bestaat uit drie videowerken, getiteld Bergtouwman, Spantouwman en Slaaptouwman. In de performance videos gaat Van Luijk de strijd aan met een enorm sleeptouw, wat hij via een schipper op de kop heeft getikt. Hij sleept het een duin over, hangt het op of rolt het op tot een nestje waarin hij vervolgens gaat slapen. Volgens Van Luijk moet je allerlei dingen met het touw gaan doen, om het te kunnen leren kennen; er zit een belang in het respect hebben voor een voorwerp en waarde hechten aan een bepaalde handeling. Rituelen zijn erg belangrijk in het werk van Van Luijk, veel van zijn performance videos zijn gerelateerd aan dit thema. Alle video’s die getoond zijn in het Spectrumgebouw zijn ook bewust gemaakt als loop, ze herhalen zich keer op keer, zoals het een ritueel betaamt. 
1310 spectrum hammer
zaaloverzicht Hammer Hammer Hammer

Hammer Hammer Hammer

In de kelder van het gebouw is de expositie Hammer Hammer Hammer van kunstenaarsinitiatief Frast te zien over flow, herhaling en ritme in de kunst. Verschillende kunstenaars van Frast, Marius van de Goor, Koen Doodeman en Laura de Weerdt hebben special voor dit thema werk gerealiseerd waarbij ritmes als inspiratiebron zijn genomen.
    In de verschillende werken wordt onderzocht hoe ritmes zich laten vertalen naar kunst, en wat je er allemaal mee kunt doen. Ook de vloer werd bewerkt voor de expositie, met een vloertekening van wit poeder en lijm. Wat opvalt in de expositie is dat het kleurgebruik in de werken beperkt blijft tot wit, zwart en grijstinten, het werk lijkt daardoor soms haast weg te vallen in de grijze omgeving die de kelder is.
    Het is duidelijk te zien dat de werken ter plekke zijn gemaakt en dat de kunstenaars elkaar erg beïnvloed hebben in het productieproces. De geëxposeerde tekeningen hebben veel met elkaar gemeen, de zichtbare ritmes vloeien over van het ene werk naar het andere, van de ene kunstenaar naar de ander. Tegelijk zit daarin ook de beperking van het onderzoek naar verschillende ritmes; doordat alle getoonde werken tekeningen of schilderingen zijn, en dan ook nog eens in dezelfde kleurstellingen, is de benadering vrij eenzijdig geworden. Het inzetten van een grotere verscheidenheid aan media of kunstvormen had het resultaat van de research naar ritmes misschien veelzijdiger kunnen maken en meer diepgang kunnen geven. Nu herhaalt de tentoonstelling  zichzelf als het ware. Desondanks is het interessant om te zien wat de kunstenaars in een korte tijd bewerkstelligd hebben, en hoe goed de samenhang is tussen de verschillende werken. De kunstenaars zijn zo te zien goed op elkaar ingespeeld.
 
Naar aanleiding van deze expositie is een nieuw Frast tijdschrift verschenen, wat bij de expositieruimte te koop is voor twee euro. 

(c) Lucy, 3-10-2013. Tekst: Joyce Overheul.

DAADDRAAD – HAMMER HAMMER HAMMER
in Das Spectrum

t/m 6 oktober,
Montalbaendreef 2, Utrecht.

Open: vr, za en zo 13-17 uur