Ga direct naar inhoud

Arjen Boerstra

op avontuur

··········
Op avontuur met Arjen Boerstra, man zonder vrees, jager, zeeman, held.
Arjen Boerstra, Garden of Hommes

Het avontuur zit in jezelf

De eerste keer dat ik werk van Arjen Boerstra (alias Arjan Broersma, kunstschilder, aardappeleter, galerist, bomenkijker) zag, was ik meteen verkocht. Tijdens het LUCY LIVE-filmevent PLAY in 2013 toonde hij Garden of Hommes, een briljante droogkomische film over hoe te overleven in de wildernis (lees: in je eigen achtertuin). Met stalen gezicht en uitgerust in een overlevingstenue diepte hij het ene na het andere cliché op: ‘Het avontuur zit in jezelf, maar je moet het wel opzoeken’, ‘Op zulke plekken is je gereedschap je beste vriend’, ‘Bomen zijn de longen van de aarde’. 
    Deze man zonder vrees is één van de archetypen van de Groningse kunstenaar Arjen Boerstra (1967). Net zoals de jager, de zeeman, de kunstschilder, de held. Bij het historische Stadserf Rood|Noot, ingeklemd tussen een wegennet, de spoorlijn en veel bouwdrukte, zal Boerstra in de gedaante van de 19e eeuwse landschapsschilder Arjan Broersma dwangmatig op zoek gaan naar het verloren landschap. ‘De schilder is zwaar teleurgesteld in de moderne tijd. Op een aantal plekken gaat hij fictieve boerderijen vereeuwigen om de verpeste omgeving in oude luister te herstellen.’ Tijdens de performance schildert Broersma live, terwijl hij ondertussen al mopperend met bezoekers in gesprek gaat over de verderfelijke invloed van de moderne tijd. Ter plekke maakte de kunstenaar landschapsfoto’s die hij op doek liet printen, om ze vervolgens tijdens De Kip en de Einder als een ware Bob Ross virtuoos in te kleuren.
Arjen Boerstra
De Batavier

Alterego's

De kunstenaar heeft een fascinatie voor mensen die met oogkleppen op hun weg volgen. Die heel rechtlijnig hun doel proberen te verwezenlijken. ‘Mijn alterego’s komen voort uit de projecten die ik op dat moment aan het doen ben. Ze staan nooit op zichzelf.’ Arjen Boerstra bouwt spannende voertuigen, onderzoekt ondoordringbare plekken en gaat op jacht (naar de man in zichzelf). Hij beleeft jongensavonturen die werkelijkheid worden. Zo bouwde hij voor theaterfestival Oerol de Batavier, een inventief vaartuig dat hij inzette als visueel meetinstrument voor de inpoldering van de Waddenzee. Vanuit een oeroude traditie ontwierp hij het ‘Plan Boerstra’, waarin nieuw land wordt gewonnen tussen Ameland en Terschelling. Zijn voorstel werd ondersteund met de expertise van museum en erfgoedcentrum Nieuw Land in Lelystad, waar het verhaal over de Zuiderzeewerken wordt verteld. In de gedaante van Ir. Arjen Anne Gerrit Boerstra overtuigde de kunstenaar het publiek dat het om een realistisch plan ging dat daadwerkelijk doorgang zou vinden. ‘Dit personage en project staat heel dicht bij de werkelijkheid. Mensen namen het bloedserieus en vergaten dat ze op een theaterfestival waren. Sommigen waren heel boos en in tranen. Zelfs de directeur van de Waddenvereniging dacht dat het een serieus plan was.’ 
Arjan Broersma
Kunstschilder Arjan Broersma
(foto: Baldwin Henderson)

Zolderkamer

Zo’n achttien jaar geleden begon Arjen Boerstra’s kunstenaarschap met de reconstructie van zijn slaapkamer  op de zolder van het ouderlijk huis. Op verschillende expositieplekken bouwde hij delen ervan na, als eerbetoon aan zijn kindertijd. Voor die tijd was hij zoekende. Boerstra: ‘Ik had het gevoel dat ik alles wel kon gaan doen. Daarom onderzocht ik welke dingen mij vóór Minerva (kunstacademie in Groningen, red.) interesseerden. Op mijn zolderkamer ontstond van alles: modelvliegtuigjes, vliegers, een polsstok om mee te springen, een kar met kinderwagenwielen. Als je volwassen bent, moet je opeens “iets” worden. Dat fascineert mij mateloos. In de rollen die ik telkens aanneem ben ik toch steeds even de jager, de ingenieur, de 19de-eeuwse kunstschilder. Je bent iets, maar kunt er ook weer mee stoppen.’
     Met zijn projecten en performances grijpt Boerstra in in het dagelijks leven. ‘De omgeving bekijk ik altijd in een soort oerstaat. Je moet namelijk overal op voorbereid zijn, het kan elk moment mis gaan. Onze beschaving is heel fragiel.’ Gelukkig hebben de alterego’s van Boerstra altijd een oplossing bij de hand in de vorm van een overlevingspakket, een bijl in camouflagekleuren of een uitkijktoren die je op elke willekeurige plek neer kunt zetten.

© LUCY, 23-4-2014. Tekst: Karen Duking
Arjan Broersma
Arjan Broersma in het atelier
Arjan Broersma

Reactie toevoegen

* verplichte velden.
U mag nog 255 karakters intypen

Deel dit artikel

  • Facebook

Arjen Boerstra

Arjen Boerstra is een van kunstenaars die deelneemt aan De Kip en de Einder >>

www. arjenboerstra.nl

In dezelfde periode werkt hij aan een retrospectieve solotentoonstelling bij de Verbeke Foundation in Kemzeke (B). Deze opent op 18 mei.
www.verbekefoundation.com

De Kip en de Einder
11 t/m 18 mei 2014

De Kip en de Einder
'De Kip en de Einder' vindt plaats op stadserf Rood|Noot: een voormalige paardenfokkerij uit 1880 die tegelijk podium, atelier en stal is. Rood|Noot ligt op de grens van Utrecht en Leidsche Rijn, vlakbij de 'Rode Doos' van Muziekcentrum Vredenburg.
Adres: Oude Vleutenseweg 33, Utrecht.
www.roodnoot.nl 

Openingstijden
Zo. 11 mei: 12.00-18.00 uur
Ma. en di. gesloten
Wo. 14 t/m zo. 18 mei: 12.00-18.00 uur
Toegang: € 4,- / € 3,- (korting). Kinderen gratis.

Avondprogramma vr. 16 mei: 20.00-22.00 uur
met presentaties en optredens van de kunstenaars. Toegang: € 9,- / € 6,- (korting)