Eerst kijken dan lezen

De nieuwe galerie van Jaap Sleper

Een nieuwe naam, een nieuw logo, en bovenal een nieuw pand. Precies vijf jaar na de start van Galerie 10 opende op vrijdag 28 september 2012 een nieuwe galerie: Galerie Jaap Sleper. Als je aan de oude galerie denkt, snap je de behoeft aan meer ruimte en licht. Aan De Lange Nieuwstraat kocht Jaap Sleper een prachtig oud monumentaal pand midden in het Museumkwartier. Het ligt naast het Catharijneconvent en tussen BAK en het Centraal Museum in. Wat een verschil met de locatie van Galerie 10 aan de Schoutenstraat, ingesloten tussen broodjes- en kledingzaken. Lucy bezocht de galerie een dag voor de opening en ontmoette Jaap Sleper, enthousiast als altijd.
1210 Galerie Jaap Sleper 2

Grijze vloer, witte muur, tl licht

Grote glazen deuren nodigen uit om naar binnen te lopen. Een gelikte witte trap in de hoek (‘mooi he’ zegt Jaap Sleper) leidt de bezoeker naar een verdieping met een kleine expositieruimte, kantoorruimtes en twee artist-in-residence plekken. Tijdens het strippen van het pand vonden ze resten van een slachterij: gleuven in de vloer zodat het bloed van de beesten kon wegvloeien. Een ossenkop hoog aan de voorgevel is het enige overgebleven teken van de rijke historie van het pand. Binnen is hier niets meer van te zien. Een gemiste kans. Voor de inrichting koos Jaap Sleper  voor de mainstream galerievorm met een grijze vloer, witte muren en tl-licht (de heilige drie-eenheid) om een kunstwerk goed tot haar recht te laten komen.
      Met zijn galerie stelt Jaap in het bijzonder de schilderkunst centraal. Dit is de inhoudelijke visie. In zoverre je daarvan kan spreken, want het is bij hem nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Lachend zegt Jaap: ‘Geen idee!’. En dat heeft eigenlijk ook zijn charme. Het geeft hem de ruimte om in te spelen op huidige ontwikkelingen. Intuïtie, dat is hierbij zijn grote raadgever. Voor de openingstentoonstelling PainterMania selecteerde hij samen met Alex Jacobs  zes, of eigenlijk zeven schilders (er zit een duo bij). Er is niet echt een specifieke reden waarom Jaap samen met Alex Jacobs de tentoonstelling cureerde. Het is een logische keuze. Sinds 2008 werken ze samen en hun samenwerking is overgevloeid in een vriendschap. De twee lange muren van de galerie vulden ze met werken van Inge Aanstoot (1987), Niels Broszat (1980), Peter Hoijmakers (1968), Hidde van Schie (1978), Gé-Karel van der Sterren (1969) en V&B (Alex Jacobs (1973) & Ellemieke Schoenmaker (1968).
1210 galerie jaap sleper 1
Galerie Jaap Sleper tijdens de opening

De galerie = Jaap

De titel van de tentoonstelling zegt het: schildersgekte. De werken zijn kek opgehangen, voor een deel direct tegen elkaar. Kunstenaars hangen door elkaar. Zij aan zij. Kleur naast kleur. Er zijn schilderijen die lekker dik in de verf zitten (Peter Hoijmakers) en doeken met summiere vegen (Inge Aanstoot). Bij Galerie Jaap Sleper vind je geen uitgeslepen thematentoonstellingen, diep theoretische verhandelingen of kunsthistorische ontwikkelingen. PainterMania laat niet de huidige ontwikkeling in de schilderkunst zien. Daar gaat het niet om. ‘Het is mijn visie, ik laat zien wat ik mooi en belangrijk vind,’ vertelt hij. Niet voor niets draagt de galerie zijn naam. De galerie is Jaap. Hij wil zijn liefde voor kunst overbrengen, in het bijzonder het ambacht. Zonder teveel op de inhoud te gaan zitten. De vraag is of het lukt dit over te brengen zonder te communiceren waarom een werk goed is. Jaap haalt zijn schouders op en zegt lachend: ‘Ik hoop het! En daarbij, diegene die informatie wil, kan het krijgen. Maar ik wil mensen eerst prikkelen om te kijken.’ Jaap hoopt hiermee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de kunstenaar én van de kijker. Hij gelooft in ambachtelijk goed geschilderde kunst. Kunst die fijn is om naar te kijken en tegelijkertijd een vraag stelt. Welke vraag precies gesteld wordt, is eigenlijk niet van belang. Jaap biedt in de zaalteksten altijd wel een aantal aanknopingspunten, hoewel hij een hekel heeft aan het dood formuleren van kunst. De galerie is vooral zijn persoonlijke ode aan (schilder)kunst, en dat is in huidige tijd zeker welkom. Het gaat om het kijken en dat zijn we verleerd. Eerst kijken en voelen. Lezen komt later. Punt. Of, net zoals het logo van de galerie: een dikke rode punt.


© Lucy, 10 oktober 2012. Tekst: Esther de Graaff

Galerie Jaap Sleper

PainterMania
28 september t/m 9 december 2012

Galerie Jaap Sleper
Lange Nieuwstraat 34, Utrecht
Openingstijden: dinsdag t/m zondag: 10 - 18 uur

www.galeriejaapsleper.nl