Cees Oortwijn

Ik visualiseer

 'Ha, dat wordt lachen', mailt Cees Oortwijn als ik hem vraag naar zijn werkplek: de plek waar hij zijn ideeën opdoet. 'Meestal komen mijn ideeën onder de douche, op de fiets, op het toilet. Daar gaan we dus maar niet afspreken'. Het wordt een café. 
Oortwijn heeft zijn atelier opgegeven om direct op locatie te kunnen werken. Dit zegt alles over zijn werkwijze, waarin hij "reageert op een gegeven combinatie tussen omgeving en ingeving".
1404 kip einder Cees Oortwijn
performance met krokussen

De krokusmaaier

Ik vraag hem naar een filmpje dat ik eerder zag, waarin Cees Oortwijn een busje parkeert bij een groenstrook tussen de snelwegen, uitstapt en in een hesje van de plantsoenendienst een veld krokusjes gaat maaien met een handgrasmaaier. Een hilarisch filmpje. Toevallig dat ik juist dit werk ter sprake breng: het blijkt een scharnierpunt aan de hand waarvan hij zijn hele oeuvre kan uitleggen. Hij kreeg vooral woedende reacties op deze performance. Men kijkt alleen naar het zogenaamde vernielen, maar er zit zoveel meer achter.
 
Oortwijn ziet een performance als een middel om iets te zeggen. Zijn werk is niet bedoeld als kritiek of aanklacht maar als bewustwording: aandacht opvragen voor je eigen rol in de omgeving, in de openbare ruimte. De humor maakt het open om naar te kijken. In het filmpje zie je wat we allemaal doen: het vernielen van schoonheid. “Waarom is een krokus heilig verklaard en een madeliefje niet? Waarom is het een meer waard dan het ander? Wie bepaalt dat?” vraagt hij zich af. Oortwijn zet onze relatie met openbare orde op scherp. Hij gebruikt de beeldtaal van de autoriteit – een fluorescerend hesje, een busje van Rijkswaterstaat, een verkeersbord – om daarmee de werkelijkheid op z’n kop te zetten en te bevragen. Autoriteit: wat zegt mij dat? Is dat de waarheid?
Hij stelt ook ecologische vragen. Het krokusveldje ligt tussen het beton en de uitlaatgassen. Groei en expansie zijn onontkoombaar. Met zijn performance vraagt Oortwijn aandacht voor een plek. Wat zie je? Mensen rijden van A naar B en niemand let op. Pas na lange tijd komt iemand uit een nabijgelegen kantoorcomplex naar beneden om de krokusmaaier stop te zetten. Een man met hondje had ook al staan kijken en wat geroepen over ‘mijn belastinggeld’, om vervolgens de politie te bellen. De politie kwam maar zag nergens een wetsovertreder. Oortwijn reed achter de politieauto aan om zichzelf aan te geven, en uit te leggen dat het hier niet om vandalisme ging. “Dit is een actie: ik visualiseer.”
1405 kip en einder cees
installatie Mind (foto Baldwin Henderson)

Mind

Oortwijn werkt veel met verkeersmiddelen: afzethekken en verkeersborden. Hij heeft een collectie verkeersborden, die hij soms afdekt met plastic zakken. "Zo’n plastic zak vertegenwoordigt de autoriteit. Trek je zelf een blauwe plastic zak over een bord, dan neem je de autoriteit in handen". Dat doet Oortwijn graag. Hij stelt het individuele denken tegenover abstracte afspraken.
Voor Rood|Noot wil Oortwijn verkeersmiddelen inzetten om deze bijzondere plek tussen de wegen te visualiseren. “Rood|Noot gaat over tijd, over tijdelijk en tijdloos; over verschillende gezichten van één tijd”. Onder de werktitel MIND puzzelt hij op deze locatie op begrippen als tijd, tijdelijk, vroeger, nu, straks. In het weiland bij de boerderij zal hij aan de slag gaan met markeringen en grensaanduidingen. 

© LUCY, 23-4-2014. Tekst: Anna van Suchtelen
1405 kip en einder cees veld met borden
installatie Mind (foto Baldwin Henderson)
1405 kip en einder cees egometrie
Cees Oortwijn, performance 'Egometrie' (foto Baldwin Henderson)
1405 kip en einder Cees performance
Performance 'Egometrie' van Cees Oortwijn, met Jorrit Paaijmans, Wout de Boer en Peter Kolpa (foto Baldwin Henderson)

Cees Oortwijn

Kunstenaar Cees Oortwijn
is een van de deelnemers aan
De Kip en de Einder >>

http://www.cees-oortwijn.kunstinzicht.nl/
1404 De Kip en de Einder poster

De Kip en de Einder
11 t/m 18 mei 2014

'De Kip en de Einder' vindt plaats op stadserf Rood|Noot: een voormalige paardenfokkerij uit 1880 die tegelijk podium, atelier en stal is. Rood|Noot ligt op de grens van Utrecht en Leidsche Rijn, vlakbij de 'Rode Doos' van Muziekcentrum Vredenburg.
Adres: Oude Vleutenseweg 33, Utrecht.
www.roodnoot.nl 

Openingstijden
Zo. 11 mei: 12.00-18.00 uur
Ma. en di. gesloten
Wo. 14 t/m zo. 18 mei: 12.00-18.00 uur
Toegang: € 4,- / € 3,- (korting). Kinderen gratis.

Avondprogramma vr. 16 mei: 20.00-22.00 uur
met presentaties en optredens van de kunstenaars. Toegang: € 9,- / € 6,- (korting)