kruisbestuiving
De stoere nummers boven de hoge entreedeuren en de kleur van de gebouwen maken hen van buiten makkelijk identificeerbaar, maar ze zijn identiek van opzet. Aan weerszijden van een hoge binnenstraat bevinden zich vijf ateliers met daarboven de woningen, die deze openbare ruimte hun gesloten rug toekeren. Het levert een prachtige tentoonstellings-, performance- en ontmoetingsruimte op, mét hemels licht. In gebouw 1 benadrukken Linda Pijnacker en Roeland Troost de heerlijke hoogte door hun houten drenkelingenhuisje op palen middenin de ruimte te plaatsen.
Nog hemelser is de oude kersenboomgaard waarin de ateliers geplaatst zijn, met haar weelderige groen lijken kruisbestuivingen onvermijdelijk. Want ateliergebouw is een wat misleidende term voor de bonte mix van werkruimtes die het afgelopen jaar zijn ontstaan. Naast beeldend kunstenaars hebben bijvoorbeeld ook meubelmakers, edelsmeden, acteurs, theatermakers, vormgevers, geluidskunstenaars en choreografen hun intrek genomen in de Kersenboomgaard.
Nog hemelser is de oude kersenboomgaard waarin de ateliers geplaatst zijn, met haar weelderige groen lijken kruisbestuivingen onvermijdelijk. Want ateliergebouw is een wat misleidende term voor de bonte mix van werkruimtes die het afgelopen jaar zijn ontstaan. Naast beeldend kunstenaars hebben bijvoorbeeld ook meubelmakers, edelsmeden, acteurs, theatermakers, vormgevers, geluidskunstenaars en choreografen hun intrek genomen in de Kersenboomgaard.
persoonlijk
Het is fascinerend hoe zij de vrijwel identiek opgeleverde ateliers binnen een jaar hebben getransformeerd tot hun persoonlijke werkdomeinen. Van tot de in de puntjes verzorgde, frisse en geordende ruimte met een serie krachtige portretten van fotograaf/beeldend kunstenaar Willem Popelier tot het meer schrale atelier van Ulrike van der Lee met bijeengesprokkeld meubilair en haar woeste schilderijen nonchalant op de grond. Van de studio van tv- en film editor Tim van der Maden waar de technische apparatuur de ruimte domineert tot de bijna sprookjesachtige studio van fotograaf Maria Stijger, met een prettige mix van praktische voorwerpen zoals kledingrekken en fotolampen, (gepubliceerd) werk, een tafel vol voorproefjes van projecten in voorbereiding en persoonlijke details: in de op de muur getekende agenda attendeert ze zichzelf en de bezoekers op haar trouwdag.
Graag was ik een trap opgeslopen om te kijken hoe de woningen boven de ateliers zijn en hoe het uitzicht is, maar een open atelier is toch al best een wat ongemakkelijke situatie. Ongelegen kom je niet, want de deur gesloten houden is een optie. Toch bespeur ik hier en daar verlegenheid en terughoudendheid van beide kanten. En daarmee kom je niet zo ver, zeker geen trap op. Gelukkig is er via de website van de Kersenboomgaard een filmpje te vinden waarin meubelmaker Jesse van Boheemen de cameraploeg van SBS6 meeneemt naar zijn woonkamer.
Graag was ik een trap opgeslopen om te kijken hoe de woningen boven de ateliers zijn en hoe het uitzicht is, maar een open atelier is toch al best een wat ongemakkelijke situatie. Ongelegen kom je niet, want de deur gesloten houden is een optie. Toch bespeur ik hier en daar verlegenheid en terughoudendheid van beide kanten. En daarmee kom je niet zo ver, zeker geen trap op. Gelukkig is er via de website van de Kersenboomgaard een filmpje te vinden waarin meubelmaker Jesse van Boheemen de cameraploeg van SBS6 meeneemt naar zijn woonkamer.
vruchtbaar
Wat opvalt is dat er veel blijdschap heerst in de Kersenboomgaard. Dat komt niet alleen door de stralende zon die het gras nog groener laat glanzen en de heerlijke muffins die worden verkocht. Beeldhouwer Monique Sleegers vertelt zich erg op haar plek te voelen hier en laat trots het filmpje zien dat straatgenoot Iris Honderdos van haar werk gemaakt heeft. Van der Maden is ook enthousiast. Hij vertelt me hoe fijn het is dat er ook geluidskunstenaars in de Kersenboomgaard zitten, zodat samenwerking binnen handbereik ligt. Bovendien hoor ik veel opgetogen geluiden van subsidies en grote opdrachten die zijn toegekend, en wordt er gerept over nominaties en prijzen.
Natuurlijk is de bloeitijd van de kers al een tijdje voorbij, maar het lijkt er op dat deze kersenboomgaard van plan is om het jaar rond te bloeien én vruchten af te werpen.
(c) Lucy, 23-5-2012. Tekst: Jantine Kremer
Natuurlijk is de bloeitijd van de kers al een tijdje voorbij, maar het lijkt er op dat deze kersenboomgaard van plan is om het jaar rond te bloeien én vruchten af te werpen.
(c) Lucy, 23-5-2012. Tekst: Jantine Kremer