Dromen en herinneringen

Foto’s van Wang Ningde bij Flatland

Deze winter toont Flatland Gallery verstilde zwart-wit foto’s uit de serie Some Days van de Chinese fotograaf Wang Ningde. Zijn werk is afgelopen tien jaar wereldwijd geëxposeerd, maar was niet eerder in Nederland te zien. Het zijn mooie eigentijdse foto’s met een tijdloos karakter. ‘Perhaps my photos are just the essence of a memory’.
1212 wang ningde 65
Wang Ningde, Some Days 34, 2005
Alle geportretteerden hebben hun ogen gesloten of hun rug toegekeerd. Ik bekijk de foto’s van Wang Ningde (1972) in de voormalige klaslokalen van Flatland Utrecht. De beelden lijken stills uit een gestileerde Chinese film of scenes uit een toneelstuk. In het ‘eerste bedrijf’ zie je een gezin dat bestaat uit vader, moeder en een kleine jongen. Ze staan achter elkaar opgesteld en zijn en profil vastgelegd tegen een decor met geschilderde wolken. Vader is op de foto’s consequent gestoken in Sun Yat-sen uniform en pet. Op andere beelden zien we vader en zoon tussen gestrande treinwagons. Vader en zoon turend over de zee. Vader op de fiets. Het kind in bed naast een groot boeket bloemen. 

Geheugen

Met Some Days creëerde Ningde eigentijdse Chinese beelden, die door de geloken ogen herinneringen aan het verleden in zich lijken te dragen. Behalve de vader, de moeder en de kleine jongen duikt in andere beelden ook een meisje op. Bij haar drukken de gesloten ogen eerder extase of uitputting uit. Alsof ze de personificatie is van verlangen, kwetsbaarheid en schoonheid. De 15 foto’s die Flatland selecteerde uit de serie van 75 zijn op het eerste gezicht rustig en meditatief van karakter. Toch is de zwaarte van het verleden duidelijk voelbaar. Op de website van Paris Beijing – de galerie van de kunstenaar – staat de complete serie en daar zijn zelfs behoorlijk verontrustende beelden te zien.  
    Wang werd begin jaren zeventig geboren en groeide op in een tijd dat China zich - na de dood van Mao in 1976 - wat meer begon open te stellen voor de buitenwereld. Ningdes foto’s dragen het juk van de Culturele Revolutie, het dieptepunt van Mao’s regime.  
    In 1995 studeerde Ningde af aan de fotografie-afdeling van de Lu Xun Academie voor Beeldende Kunst in Shenyang. Na een periode als persfotograaf in Guangzhou begon hij in 1999 met zijn serie Some Days waar hij tien jaar aan werkte. De modellen die hij in zijn foto’s gebruikte, zijn mensen die hij op straat in Shengyang en Guangzhou tegenkwam. Sinds 2009, het jaar waarin hij de serie afrondde, woont en werkt Ningde in Beijing. Hij maakt gebruik van modellen die hij via een tv-station huurt.
1212 wang ningde
Wang Ningde, Some Days 09, 2002

Tijd

Wat wil de kunstenaar ons met zijn geconstrueerde foto’s precies vertellen? In een interview omschreef Ningde de serie Some Days: ‘… as being related to my childhood, growing up, family, memory, sexuality, and my attitude towards the issues.’  Toch zijn de beelden niet eenduidig en ze verwijzen niet naar specifieke gebeurtenissen. In een ander interview geeft Ningde aan dat ‘de kwestie van de tijd’ de belangrijkste inspiratiebron vormde. Hij doelt op het feit dat je niet weet in hoeverre een herinnering strookt met wat er werkelijk is gebeurd. ‘It could be something that happened, that was created, or something that was completely imagined.’ 
    Een en ander maakt duidelijk dat de kunstenaar in Some Days gebeurtenissen uit het verleden en zijn herinneringen eraan onderzoekt en herschikt tot een nieuwe vorm. En hoewel de toeschouwer het verleden van de kunstenaar niet kent, kan die wel delen in deze zoektocht, zijn bewustzijn van de tijd, zijn verbeeldingskracht en zijn perceptie op het leven. Some Days heeft een universele kracht. Ningde: ‘Perhaps my photos are just the essence of a memory’. 

(c) LUCY, 12-12-2012. Tekst: Mireille de Putter
 
1212 wang ningde 75
Wang Ningde, Some Days 75, 2009

Wang Ningde

Wang Ningde
Some Days,
1 november 2012 - 26 januari 2013 
Flatland Gallery,
Lange Nieuwstraat 7, Utrecht


Galerie Paris-Beijing