Een persoonlijke selectie
De expositie laat vier passies, technieken, genres en formaten zien. Maar Franciscus had niet de intentie om de diversiteit van de hedendaagse schilderkunst in een oogopslag te tonen. Vanuit een persoonlijke overweging maakte hij de selectie. Een aantal doeken van Akkerman en van Van der Sterren hingen al een tijd boven zijn bank. In zijn eigen huis zag Franciscus dat deze werken elkaar versterkten. Met Schimmel, die hij in 2011 ontmoette, was de lijst compleet. De dynamische nabeelden in zijn abstracte schilderijen vormen een interessante tegenhanger van het figuratieve werk. Hoewel figuratie en abstractie in de verschillende oeuvres niet strikt te (onder)scheiden zijn. De zelfportretten van Akkerman zijn de rode draad in de expositie. Daaromheen verdeelde Franciscus de werken over de verschillende muren op zo’n manier dat haast alle kunstenaars een keer naast elkaar hangen. Door de intuïtieve inrichting, die gebaseerd is op kleur, textuur, compositie en verhalen, ontstaan nieuwe associaties en interpretaties.
Een ode
Met ‘For the Sake of Paint’ brengt Franciscus een ode aan de schilderkunst. Een ode die niet nieuw is in de kunstgeschiedenis. Zo werd vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw de herleving van de schilderkunst gevierd met ‘het nieuwe schilderen’, om met de opkomst van de installatiekunst in de jaren negentig vervolgens weer dood verklaard te worden. Typerend voor de wederopstanding aan het begin van de eenentwintigste eeuw is de expositie ‘The Triumph of Painting’ van Charles Saatchi in Londen. Ook in Nederland besteden musea er specifieke aandacht aan. Noemenswaardig is de huidige expositie ‘What’s up’ in het Dordrechts Museum (nog te zien t/m 15 april 2012), waarin de jongste schilderkunst wordt getoond. In Flatland Gallery staat juist de ‘oude garde’ centraal. Dit is maar ‘een speldenprik van het aanbod’, zegt Franciscus. Leert ‘For the Sake of Paint’ ons iets over de huidige stand van zaken in de Nederlandse schilderkunst? Dat niet, het laat vooral zien dat kunstenaars nooit genoeg zullen krijgen van het schilderen. De liefde voor de verf zal altijd blijven bestaan.
© Lucy, 16-01-2012. Tekst: Esther de Graaff
© Lucy, 16-01-2012. Tekst: Esther de Graaff