Onder een douche
van verf

'For the Sake of Paint' in Flatland Gallery

‘Liefde voor de schilderkunst’, noemt Frans Franciscus desgevraagd als reden voor ‘For the Sake of Paint’. De titel liegt er niet om: het gaat in deze expositie om verf. Voor de derde keer nodigde Flatland Gallery de kunstenaar F. Franciscus (1959) uit als gastcurator en gaf hem carte blanche. Naast eigen werk selecteerde hij werk van drie andere gerenommeerde kunstenaars: Philip Akkerman (1957), Roland Schimmel (1954) en Gé-Karel van der Sterren (1969). In het mooie pand wisselen de hedendaagse beelden van onze maatschappij van Van der Sterren, de hallucinatoire schilderijen van Schimmel, de kunsthistorische verwijzingen van Franciscus en de kleine zelfportretten van Akkerman elkaar af. Op verzoek van Franciscus is over iedere kunstenaar een documentaire te zien, wat een mooie aanvulling is op het getoonde werk. De liefde voor de verf is de gevoelsmatige verwantschap die als een leidraad door de verschillende werken loopt. Het enthousiasme is aanstekelijk, we worden haast zelf ook verliefd.
1201 Sake of paint Akkerman
Philip Akkerman, self-portrait 2009 no. 43, , 40 x 34 cm
(courtesy Torch Gallery, Amsterdam)
1201 Sake of paint Schimmel
Roland Schimmel, Black Sun (2), 2009, acrylic on canvas, 100 x 85cm
(courtesy Witzenhausen Gallery, Amsterdam, New York)

Een persoonlijke selectie

De expositie laat vier passies, technieken, genres en formaten zien. Maar Franciscus had niet de intentie om de diversiteit van de hedendaagse schilderkunst in een oogopslag te tonen. Vanuit een persoonlijke overweging maakte hij de selectie. Een aantal doeken van Akkerman en van Van der Sterren hingen al een tijd boven zijn bank. In zijn eigen huis zag Franciscus dat deze werken elkaar versterkten. Met Schimmel, die hij in 2011 ontmoette, was de lijst compleet. De dynamische nabeelden in zijn abstracte schilderijen vormen een interessante tegenhanger van het figuratieve werk. Hoewel figuratie en abstractie in de verschillende oeuvres niet strikt te (onder)scheiden zijn. De zelfportretten van Akkerman zijn de rode draad in de expositie. Daaromheen verdeelde Franciscus de werken over de verschillende muren op zo’n manier dat haast alle kunstenaars een keer naast elkaar hangen. Door de intuïtieve inrichting, die gebaseerd is op kleur, textuur, compositie en verhalen, ontstaan nieuwe associaties en interpretaties.
1201 Sake of paint Van der Sterren
Gé-Karel van der Sterren, Chinese delight, 210 cm x 270 cm, acryl/olie op canvas, 2011 (courtesy Gallery Fons Welters, Amsterdam)
1201 Sake of paint F. Franciscus
F. Franciscus, Back to black III, 2011, acrylic/oil on canvas, 65 x 52 cm, (courtesy Flatland Gallery, Utrecht, Paris)
1201 Sake of paint F. Franciscus 2
F. Franciscus, Tsunami after Girodet, 2011, Oil on linnen, 200 x 160 cm
(courtesy Flatland Gallery, Utrecht, Paris)

Een ode

Met ‘For the Sake of Paint’ brengt Franciscus een ode aan de schilderkunst. Een ode die niet nieuw is in de kunstgeschiedenis. Zo werd vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw de herleving van de schilderkunst gevierd met ‘het nieuwe schilderen’, om met de opkomst van de installatiekunst in de jaren negentig vervolgens weer dood verklaard te worden. Typerend voor de wederopstanding aan het begin van de eenentwintigste eeuw is de expositie ‘The Triumph of Painting’ van Charles Saatchi in Londen. Ook in Nederland besteden musea er specifieke aandacht aan. Noemenswaardig is de huidige expositie ‘What’s up’ in het Dordrechts Museum (nog te zien t/m 15 april 2012), waarin de jongste schilderkunst wordt getoond. In Flatland Gallery staat juist de ‘oude garde’ centraal. Dit is maar ‘een speldenprik van het aanbod’, zegt Franciscus. Leert ‘For the Sake of Paint’ ons iets over de huidige stand van zaken in de Nederlandse schilderkunst? Dat niet, het laat vooral zien dat kunstenaars nooit genoeg zullen krijgen van het schilderen. De liefde voor de verf zal altijd blijven bestaan. 


© Lucy, 16-01-2012. Tekst: Esther de Graaff

For the Sake of Paint

Philip Akkerman, F. Franciscus, Roland Schimmel en Gé-Karel van der Sterren
Curator: F. Franciscus

14 januari t/m 3 maart 2012
Flatland Gallery, Utrecht
Openingstijden: woensdag t/m zaterdag: 13 - 17 uur
www.flatlandgallery.com