Ga direct naar inhoud

Lucas Lenglet siert het culturele hart van Zuilen

··········
In de oude arbeiderswijk Zuilen wordt volop gesloopt, gebouwd en vernieuwd. Sinds deze zomer vormt het Vorstelijk Complex een nieuw hart in de wijk. Kunstenaar Lucas Lenglet ontwierp voor het complex een kunstwerk.
Lucas Lenglet
In-betweenness, werk bij Vorstelijk Complex, Utrecht 2011
(foto Luuk Kramer)

Een lust voor het oog

Het werk siert het plein van de voormalige Christina- en Beatrixschool. Het Vorstelijk Complex werd op 26 juni j.l. geopend door prinses Máxima en huisvest een theater, het ZIMIHC huis voor de amateurkunst, Portes en The Colour Kitchen. In de voormalige schoolgebouwen uit 1924 en 1933 die worden verbonden door de moderne architectuur van het theater komen kunst en cultuur, welzijn, arbeidsintegratie en horeca samen. Het vormt het hart van het culturele leven van de sterk in ontwikkeling zijnde wijk Zuilen.

Naast huisvesting voor culturele initiatieven is het Vorstelijk Complex een lust voor het oog. De prachtige architectuur van de beide scholen is alleen al een bezoek waard. Het scholencomplex werd gebouwd voor het snelgroeiende aantal kinderen in de wijk Zuilen door de komst van fabrieken als DEMKA en Werkspoor. De basis vormt een betonnen skelet opgevuld met de voor de jaren dertig zo typerende rode bakstenen.

Lucas Lenglet maakte al eerder een werk voor de stad Utrecht. In de wijk Leidsche Rijn staat zijn Observatorium uit 2009. Maar niet alleen in Utrecht is zijn werk te zien. Ook op een prominente plek als de Rosa-Luxemburg-Platz in Berlijn is zijn werk te vinden.
Lucas Lenglet Opening Vorstelijk Complex 2011
bij de  opening van het Vorstelijk Complex (foto Zimihc)

Vrij naar Aldo van Eyck

Voor het ontwerp In-betweenness van Het Vorstelijk Complex heeft Lenglet zich laten inspireren door  de architect Aldo van Eyck (1918-1999). Van Eyck was een pionier op het gebied van de ontwikkeling van speelplaatsen voor kinderen, dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw nog een nieuw fenomeen was. Van Eyck kon met deze ontwerpen zijn ideeën over architectuur, relativiteit en verbeelding in de praktijk brengen. Relativiteit had hierbij te maken met een niet-hiërarchische ordening van verschillende elementen die toch een sterke samenhang kenden. Alle elementen zoals zandbakken, klimtoestellen, bomen, hagen en zitbanken kenden hierbij een gelijkwaardig rol en werden niet rondom een centrum ontworpen. De speelplekken van Van Eyck in Amsterdam werden een groot succes.

Zitten, liggen, staan

Ook bij het werk van Lenglet is de ordening van de verschillende elementen een belangrijk uitgangspunt. Hij plaatst haaks op het diagonale patroon van betontegels een stellage van aluminium pallets. Deze pallets zijn gestapeld en vormen een patroon op het plein dat de architectuur van het schoolgebouw complementeert. De verschillende hoogtes van het kunstwerk nodigen kinderen uit om erop te klimmen en er weer af te springen. Het vormt een ontmoetingsplek waarop mensen kunnen zitten en liggen en vormt een podium om op te staan. Hierdoor krijgt het strakke geometrische werk toch een dynamisch gevoel. Het ontwerp van Lenglet complementeert op uitgekiende wijze de architectuur van het gebouw in vorm en materiaal en biedt een plek voor samenkomst voor de bewoners van de wijk, de bezoekers en de medewerkers van het complex.


(c) Lucy, 15-8-2010. Tekst: Nikkie Herberigs

Reactie toevoegen

* verplichte velden.
U mag nog 255 karakters intypen

Deel dit artikel

  • Facebook

Lucas Lenglet

Lucas Lenglet Observatorium
Het Observatorium van Lucas Lenglet staat in het Maximapark en werd gerealiseerd als onderdeel van het project Beyond Leidsche Rijn.

Meer werk van Lucas Lenglet op  zijn site: www.lucaslenglet.com