Dit is Erik, mijn collega

Reebok blog: montage

LUCY volgt de makers van de film Reebok. Een groep jonge professionals in Amersfoort uit verschillende disciplines. Vandaag schuiven we aan bij de montage.

Reebok montage

Een ochtend in november. Grijs en nat weer.
In een leegstaande basisschool in Overvecht zitten Jacob Dijker en Ilia ten Böhmer naast elkaar achter een beeldscherm voor de montage van Reebok. Elke week treffen ze elkaar hier om de film te maken, zes volle dagen zitten er al op en er is zeker nog een aantal te gaan. De ruwe montage is af. Per scène kijken ze nu naar de details.
Een paar seconden eraf.
Een paar seconden erbij.
Een beetje meer naar links.
Een beetje inzoomen.
Haha nee dat werkt niet.
Toch te dramatisch zo.
Terug naar hoe het eerst was.
Repeat

Reebok montage

Millimeter werk

Het is millimeter werk. Dezelfde scène komt tot vervelens toe tientallen keren voorbij. En wordt aangepast in de kadrering, in geluid, in de overgangen. Eindeloos zoeken tot het precies dat weergeeft wat regisseur Jacob met de scène wil zeggen. Als hulpmiddel omschrijven ze op een whiteboard de ontwikkeling die een personage in de film doormaakt. Wat is het dilemma waar ze mee zitten en tot welk inzicht komen ze aan het eind van de film? Zie je dat terug in de scène?
Ilia: 'Vaak zoek je bij het editen naar een emotie die er bij de opname helemaal niet in zat'. Dat is lastig, maar opnamen overdoen is geen optie. Je werkt met wat er is. Zo maak je de film eigenlijk drie keer zegt Jacob. De eerste keer is de film die je in je hoofd hebt als je het script schrijft. Dat beeld verandert tijdens de opnamen, de gedroomde film moet zich aanpassen aan de mogelijkheden van de werkelijkheid. Soms is dat een cadeautje, soms een concessie. De derde versie ontstaat op de montagetafel als je de film daadwerkelijk in elkaar zet. Het eind daarvan vindt Jacob het mooist: 'Dan kijk je opnieuw naar het totaal en naar de volgorde van de scènes. Je bouwt dan echt het verhaal.' Als dat klaar is gaat de film 'op slot' Het beeld staat vast. Klaar is het dan nog niet; geluid, kleurcorrectie en animatie komen daarna aan bod.

Reebok montage

Collega's

Ilia en Jacob kennen elkaar van de opleiding aan de HKU, waar ze beiden met lof afstudeerden. Vanaf het eerste jaar werkten ze al samen. Ilia is zelf ook regisseur. Zijn film In de zomer draaide vorig jaar op het Nederlands Filmfestival; een poëtisch verhaal over twee zussen die onderlinge verschillen overbruggen als ze hun vader terug naar Turkije verhuizen. Naast regisseren werkt hij veel als editor bij anderen, zoals nu met Jacob. Ilia deelt zijn kantoor met twee andere filmers/documentaire makers, omdat dat nu eenmaal gezelliger is dan alleen werken.

Reebok montage

Tijd

We zitten hier nu ruim twee uur en beginnen aan de tweede scène van deze dag. In die twee uur is geknutseld aan de details van 1 minuut film. Jacob en Ilia discussiëren over waar een scène moet beginnen en eindigen. Ze zoeken naar de juiste uitsnede, de beste overgang tussen twee shots, naar continuïteit in de beweging; loopt het vloeiend, is het geloofwaardig, communiceert het wat we willen zeggen.
Ze lachen als het misgaat, balen als het botst en er geen betere opname is om goed te matchen. Genieten als het klopt en naadloos past van ene shot naar het volgende. En ze gaan door tot dat zo is. Ook dat is de meerwaarde van met elkaar hieraan werken. Je kunt sparren. Je ziet meer, je houdt elkaar scherp tot het goed is. En in plaats van te zuchten lach je als je voor de vijftigste keer hoort: dit is Erik, mijn collega.


©LUCY, 19 nov 2019. tekst en foto's Marjolein Sponselee

Reebok blog: Milou Voorwinden